Iranian Agriculture News Agency

هشدار به کشاورزان در مورد احتمال خسارت و ضرورت بیمه شدن درختان

شکوفه‌دار شدن زودتر از موعد درختان در پی افزایش دما

آذربایجان شرقی در ۱۰۰ روز اخیر تنها ۱۱ مورد بارش را تجربه کرده است که متوسط هر کدام حدود ۵ میلی متر بوده و این در حالی است که کارشناسان می گویند بارش های زیر ۱۰ میلی متر امکان تبدیل شدن به روان آب را ندارند.

شکوفه‌دار شدن زودتر از موعد درختان در پی افزایش دما

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، دمای هوای آذربایجان شرقی برخلاف سال های گذشته در آذر و دی ماه جاری ۴.۵ درجه افزایش یافته و دمای تبریز هم اکنون صفر درجه بوده که ۲.۵ درجه بالاتر از حد نرمال است.

بروز این وضعیت به ویژه نگرانی های جدی در دشت های اهر و مراغه را که با مشکل افت شدید سفره های آب زیرزمینی مواجه هستند، سبب شده است.

در این میان اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که حتی استان اردبیل با داشتن ارتفاعات ۴۸۱۱ متری سبلان، امسال از نظر بارش برف، حال و روز  خوشی ندارد و این امر به دلیل قرار گرفتن سرچشمه برخی از رودخانه های آذربایجان شرقی از دامنه های سبلان حایز اهمیت است.

بدیهی است در این شرایط، اطلاع رسانی به افکار عمومی با اولویت کشاورزان برای رعایت حال منابع آب زیرزمینی، استفاده حداقلی از آب برای کشت بهاره ، توسعه سیستم های نوین آبیاری و کاشتن محصولات کم آب بر  حایز اهمیت فراوانی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره وضعیت بارشی نامناسب استان در مدت سپری شده از سال آبی جاری اظهار کرد: با توجه به اینکه کاشت بهاره از اسفند ماه شروع می شود، بروز این وضعیت از ۲ منظر مشکل تامین آب و احتمال خسارت ناشی از شکوفه دادن زودهنگام حایز اهمیت است.

مهندس علی رخ افروز افزود: مهم ترین اقدام برای مواجهه با این وضعیت، اطلاع رسانی فراگیر از طریق رسانه ها برای آگاه سازی کشاورزان است تا هم در مصرف آب صرفه جویی و هم برای بیمه محصولات خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: به تجربه ثابت شده است که در مواقع کم بودن بارش و افزایش دمای هوا، درختان مثمر زودتر از موعد شکوفه داده و بر اثر یک سرمای دیررس احتمالی، خسارات زیادی به باغداران وارد می شود و به همین دلیل نیز ضروری است که کشاورزان استان امسال به طور حتم نسبت به بیمه محصولات خود در اسرع وقت اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: قرار است هفته آینده نشست ویژه برای بررسی راهکارهای مواجهه با کم آبی امسال با حضور محققان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شود تا خروجی آن در قالب اطلاعیه در اختیار کشاورزان عزیر قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به مهلت عملیات بیمه گری محصولات باغی تا پایان بهمن ماه و محصولات زراعی استان تا 15دی ماه سال جاری و همچنین به لحاظ کاهش 50.6 درصدی بارندگی های پائیزه در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از کلیه کشاورزان، باغداران و بهره برداران کشاورزی در استان آذربایجان شرقی درخواست می شود به منظور اطمینان خاطر و جلوگیری از خسارات احتمالی سرمازدگی، با مراجعه به دفاتر خدمات بیمه کشاورزی و مراکز دهستان جهادکشاورزی شهرستان ها نسبت به بیمه نمودن محصولات کشاورزی باغی و زراعی خود اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید