Iranian Agriculture News Agency

معرفی نحوه واگذاری شهرک‌های کشاورزی به سرمایه‌گذاران

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مقدمات واگذاری شهرک های کشاورزی هوراند و بناب فراهم شده است.

معرفی نحوه واگذاری شهرک‌های کشاورزی به سرمایه‌گذاران

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که فارغ التحصیلان کشاورزی علاقه مند به فعالیت در شهرک‌های کشاورزی هستند، گفت: این افراد توانایی لازم برای تامین هزینه ساخت گلخانه را ندارند، چرا که برای احداث فقط یک متر مربع گلخانه، 400 هزار تومان اعتبار لازم است که متقاضیان 20 درصد آن را باید نقدی پرداخت کنند بنابراین ایجاد سازوکار لازم برای حمایت ویژه از فارغ التحصیلان ضروری به نظر می رسد.

میرخلیل هاشمی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص ماهیت شهرک‌های کشاورزی، اظهار کرد: تعدادی از اراضی با زیرساخت‌های آب، گاز و برق به شکل مجتمع در کنار یکدیگر قرار دارند که در راستای توسعه و ساخت گلخانه و ساخت واحدهای دامپروری و شیلاتی احداث می‌شوند که پس از تکمیل زیرساخت‌ها و دریافت مجوزهای لازم از طریق فراخوان به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی از وجود 9 شهرک کشاورزی در استان خبر داد و افزود: هشت شهرک مربوط به بخش دولتی است که شش شهرک به صورت گلخانه‌ای بوده و به ترتیب در ملکان با وسعت 61.3 هکتار، عجبشیر با 39.1 هکتار، بناب با 30 هکتار، هوراند با 20 هکتار، کلیبر با 25هکتار و  سراب با 142 هکتار وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که واحد شیلاتی در استان وجود ندارد، ادامه داد: یک شهرک کشاورزی دامپروری در مرند با وسعت 158.6 هکتار و با 21 هزار راس گوسفند نژاد پربازده به سرمایه گذار واگذار شده و اکنون در مرحله شروع ساخت واحد و واردات گوسفند است؛ شهرک دامپروری دیگری نیز با وسعت 113.7 هکتار در تبریز وجود دارد که جهت احداث گاوداری شیری 6 هزار راسی واگذار شده است.

هاشمی در خصوص وضعیت مالکیت شهرک‌های گلخانه‌ای استان، گفت: بخشی از شهرک ملکان واگذار شده و بخش دیگری نیز در حال عقد قرارداد و واگذاری است؛ بخشی از شهرک کشاورزی عجبشیر نیز واگذار شده و برای واگذاری بخشی دیگر فراخوان داده شده است و هم اکنون فرصت تقاضا و سرمایه گذاری وجود دارد.

وی با بیان این‌که شهرک‌های موجود در سراب و کلیبر به طور کامل واگذار شده است، گفت: مقدمات واگذاری شهرک هوراند و بناب نیز فراهم شده است.

مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص شرایط واگذاری شهرک‌های کشاورزی، اظهار کرد: 30 درصد از قیمت کارشناسی زمین را به صورت نقدی و 70 درصد مابقی را طی سه سال با شش قسط شش ماهه دریافت می‌کنیم؛ پس از گذشت سه سال اگر فرد خریدار زمین، اقساط خود را در موعد مقرر پرداخت کند و پروژه را در طی زمانبندی تعیین شده به بهره برداری رساند، سند مالکیت زمین را دریافت خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که اولویت واگذاری شهرک‌ها با فارغ التحصیلان کشاورزی، متقاضیان سرمایه گذار حقیقی و حقوقی و افراد بومی محلی است، گفت: 20 درصد از هزینه ساخت گلخانه و یا هر پروژه دیگر در این شهرک‌ها برعهده فرد متقاضی است که می‌تواند 80 درصد مابقی را به صورت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی دریافت کند.

وی در خصوص این تسهیلات ارائه شده، خاطرنشان کرد: بهره تسهیلات پرداخت شده در مناطق کمتر توسعه یافته همچون کلیبر، هفت درصد بوده و در مابقی مناطق  9 درصد است؛ یک سال دوران مشارکت وام، یک سال تنفس و پنج سال نیز مدت بازپرداخت وام است.

هاشمی با اشاره به این‌که اولویت پرداخت تسهیلات با احداث گلخانه است، افزود: بخشی از مستحدثات احداث شده در شهرک‌ها، به عنوان وثیقه نزد بانک خواهد بود هم‌چنین باید وثیقه دیگری نیز ارائه‌ شود.

وی فعالیت شهرک‌های کشاورزی را یک کارآفرینی دانست و گفت: از هر هکتار گلخانه برای 12 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود؛ در شهرک دامپروری تبریز 300 نفر و در شهرک دامپروری مرند 400 نفر مشغول به کار خواهند شد.

وی ادامه داد: در سال جاری 270 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و 500 میلیون تومان نیز از اعتبارات ملی در راستای مطالعه، امکان سنجی و مکان یابی پروژه‌های جدید اختصاص یافته است؛ گلخانه 1500 هکتاری خاروانا پروژه جدیدی است که مراحل نهایی مطالعات خود را طی می‌کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید