Iranian Agriculture News Agency

در آذرشهر برگزار شد

برگزاری کارگاه آموزشی مبارزه با جوندگان مضر محصولات کشاورزی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر از برگزاری کارگاه آموزشی مبارزه با جوندگان مضر محصولات کشاورزی در شهرستان آذرشهر خبر داد.

برگزاری کارگاه آموزشی مبارزه با جوندگان مضر محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مجید حسنی ضمن بیان این مطلب افزود: کلاس آموزشی مبارزه با جوندگان مضر محصولات کشاورزی در روستای الوانق شهرستان آذرشهر در جمع بهره برداران روستا با حضور یعقوب رستمی کارشناس مسئول مبارزه غیرشیمیایی سازمان، راه ور رئیس اداره آموزش و ترویج مدیریت، عباسپور کارشناس مسئول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی آذرشهر و عباس زاده کارشناس پهنه، برگزار شد.

رستمی در این کارگاه آموزشی به زبانی ساده و قابل فهم برای عموم روستائیان در مورد انواع و اقسام جوندگان و مشخصات ظاهری آنها با ارائه شکل توضیح داد و در مورد صدمات جوندگان و خسارت موشها به جوامع انسانی از جنبه های متفاوت یادآور شد و گفت: یک مورد از طریق انتقال انواع بیماریها و نیز از طریق صدمه زدن به محصولات کشاورزی و مواد غذایی در مزرعه و انبار که متاسفانه تراکم جمعیت موشها از اوایل بهار در اراضی بالارفته و تا پاییز که هوا سرد می شود ادامه پیدا می کند.

وی گفت: یکی از روش های صحیح مبارزه، مبارزه تلفیقیIPM شامل روش های زراعی، مکانیکی و بیولوژیکی مانند یخ آب زمستانه، تخریب لانه ها توسط شخم زدن، تله گذاری و شکار توسط دشمن های طبیعی بوده که باید به صورت کارشناسی انجام شود.

کارشناس مسئول مبارزه غیرشیمیایی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  به روش شیمیایی موثر برای مبارزه با جوندگان اشاره نمود و افزود: در حال حاضر تنها سم مناسب و موثر در ایران سم فسفر دو زنگ است که به صورت طعمه مسموم همراه با گندم یا جو مصرف می شود.

گفتنی است در ادامه کارگاه، طی بازدید صحرایی، به صورت عملی شیوه صحیح مبارزه با جوندگان به روش شیمیایی و... آموزش داده شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید