Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از همرسانی به خسارت‌دیدگان زلزله خبر داد

ثبت پرونده 2000 واحد اماکن دامی خسارت دیده در سامانه بنیاد مسکن

۵۰۰ واحد فِرِم آماده جهت شروع ساخت‌وساز اماکن دامی دائمی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی منتقل شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: پرونده 2000 واحد از اماکن دامی خسارت دیده در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی در سامانه بنیاد مسکن ثبت شد.

ثبت پرونده 2000 واحد اماکن دامی خسارت دیده در سامانه بنیاد مسکن

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی با حضور در استودیو خبر ساعت 20 و 23 صدا و سیمای آذربایجان شرقی شبکه سهند، ضمن بیان این مطلب افزود: باوجود اینکه قانوناً هیچگونه تکلیف و وظیفه ای در این ارتباط برعهده سازمان جهادکشاورزی استان نبوده ولی برحسب وظایف و رسالت ذاتی، سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص ساخت و ساز اماکن موقت و دائمی دامی جهت نگهداری دام‌های موجود در این دو شهرستان، احساس وظیفه کرده و اقدامات چشمگیری در این راستا انجام داده است.

وی گفت: کارشناسان معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در جوار مدیریت جهادکشاورزی و ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها از همان ساعات اولیه زلزله در شهرستان‌های میانه و سراب، هم در دفن بهداشتی دامها و هم در ساخت و ساز اماکن موقت دامی در کنار روستائیان خسارت دیده حضور داشتند.

فتحی با بیان اینکه اماکن دامی موقت، اماکن اضطراری هستند افزود: در گذشته اماکن موقت فقط بصورت فنس کشی احداث می شدند در حال حاضر اماکن موقت مجهزتر و مقاوم تر در برابر سرما ساخته شده اند تا روستائیان بتوانند حداقل دو ماه دامهای خود را در آن بصورت موقت نگهداری کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: خوشبختانه برای اولین‌بار در مصوبات هیئت دولت، اماکن دامی، همانند اماکن مسکونی در نظر گرفته شده و برای 2000 واحد از این اماکن مبلغ 5 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و 15 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 4 درصد بصورت قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

وی با یادآوری این که در این زمینه سازمان جهادکشاورزی استان طبق قانون مطالبه‌گر بوده و پاسخگو نیست و با عنایت به این موضوع که تعداد کل پرونده های تشکیل شده در شهرستان میانه دو هزار و 300 واحد و شهرستان سراب چهارهزار و 47 واحد است که 10 الی 80 درصد در زلزله اخیر دچار خسارت شده‌اند ، گفت:  سازمان جهادکشاورزی استان بدون دریافت ریالی از سوی دستگاه‌های اجرایی دخیل در این خصوص اقدام به ایجاد اماکن موقت دامی کرده و سپس در راستای تسریع امر، اقدام به تشکیل پرونده برای 1000 واحد اماکن دامی در شهرستان ویژه میانه و 1000 واحد اماکن دامی در شهرستان سراب و ثبت آنها در سامانه بنیاد مسکن استان آذربایجان شرقی کرده است.

فتحی با خاطرنشان ساختن این نکته که 500 تن از انواع نهاده های دامی مازاد بر سهمیه تعیین شده در دو شهرستان میانه و سراب توزیع شده است، ادامه داد: طبق آمار موجود از کل واحدهای خسارت دیده در مناطق زلزله زده به غیر از 2 هزار واحد دامی تصویب شده در هیات دولت که در سامانه به ثبت رسیده اند، برای یکهزار و 300 واحد از اماکن دامی در شهرستان میانه و سه هزار و 47 واحد باقی مانده در شهرستان سراب که خسارت کمتر از 60 درصد دیده اند که موضوع به استانداری آذربایجان شرقی اعلام و پس از حصول نتیجه و انجام اقدامات عملیاتی، نتایج امر به اطلاع آحاد مردم این مناطق خواهد رسید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: کل مساحت اماکن اضطراری دامی ایجاد شده در شهرستان میانه دو هزار و 54 متر و شهرستان سراب دو هزار و 360 متر می باشد، همچنین مبلغ کل خسارات وارده بر واحدهای تولیدی اعم از دامداری، مرغداری و سایر واحدها بالغ بر 165 میلیارد تومان است.

فتحی در پایان سخنان خود بر ساخت و ساز اماکن دائمی به منظور نگهداری دامها در مناطق زلزله زده شهرستانهای میانه و سراب تاکید کرد و گفت: طبق اعلام سازمان بنیاد مسکن آذربایجان شرقی از روز شنبه بیست و سوم آذرماه 500 واحد فِرِم آماده جهت شروع ساخت و ساز اماکن دامی دائمی به مناطق زلزله زده منتقل خواهد شد.      

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید