Iranian Agriculture News Agency

حمایت کامل اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از واحدهای مُجاز تولید خوراک دام، طیور و آبزیان

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در همایش یک روزه «اهمیت استفاده از کنسانتره در تغذیه دام» که در تالار همایش مجتمع شهید کسائی سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، خوراک دام بهداشتی را زمینه ساز تولید فراورده های دامی سالم و جزء جدایی ناپذیر تحقق شعار «دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» عنوان نمود.

حمایت کامل اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از واحدهای مُجاز تولید خوراک دام، طیور و آبزیان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  دکتر امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی استان در همایش «اهمیت استفاده از کنسانتره در تغذیه دامها» اظهار داشت: در فرایند تولید کنسانتره و خوراک آماده دام و طیور که به صورت مجاز و تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان فعالیت می نمایند، بر اثر حرارت و فشار ایجادشده در مراحل پخت و تولید صنعتی خوراک، بخش اعظم میکروبها و تخم انگلها از بین می رود.

وی افزود: تغذیه دام، طیور و آبزیان با کنسانتره و خوراک بهداشتی، لازمه پرورش بهداشتی دام و طیور و جزء لاینفک زنجیره «دام سالم، غذای سالم، انسان سالم» است.

دکتر بهداد همچنین اظهار داشت: در استان آذربایجان شرقی 55 واحد مُجاز تولیدی خوراک دام وطیور وجود دارد که ظرفیت اسمی تولید این کارخانه ها برای خوراک دام 725400 تُن در سال و برای خوراک طیور 668900 تُن در سال می باشد.

وی همچنین توقف فعالیت 27 واحد غیرمُجاز خوراک دام و طیور در طی دو سال اخیر توسط اداره کل دامپزشکی استان را اقدامی مؤثر در راستای حمایت از تولید کنندگان واقعی و گامی مهم در جهت حفظ حقوق پرورش دهندگان عنوان نمود و اظهار داشت: علیرغم موانع موجود در مسیر جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمُجاز، اداره کل دامپزشکی استان همچنان با قدرت به وظایف قانونی خود در زمینه تامین بهداشت و سلامت مواد غذایی ادامه می دهد.

وی همچنین انجام آزمایشهای ادواری و منظم شیمیایی، میکروبی، قارچی، آفلاتوکسین و فلزات سنگین بر روی نمونه های نهاده های دامی و محصولات تولیدی کارخانجات را از اقدامات مهم اداره کل دامپزشکی با هدف نظارت بر اصول بهداشتی تولید خوراک دام سالم برشمرد و بر نقش سازنده دامپزشکان مسئول فنی این کارخانجات تأکید نمود.

مدیرکل دامپزشکی استان در خاتمه ضمن آرزوی توفیق برای کلّیه فعالان زیربخش دام و طیور در سطح استان، شکوفایی اقتصادی این عرصه را مایه مباهات عموم شهروندان و کمال مطلوب اداره کل دامپزشکی استان عنوان نمود و بر ادامه حمایت های قانونی اداره کل دامپزشکی از صنایع مجاز وابسته دامی تأکید کرد.

لازم به ذکر است در راستای نظارت های بهداشتی بر روند تولید و توزیع نهاده ها و خوراک دام طی سال های اخیر بیش از ۳۰۰ تن خوراک دام و طیور و نهاده دامی غیرمجاز و غیر بهداشتی کشف، ضبط و با حکم دادستان معدوم سازی شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید