Iranian Agriculture News Agency

زکات محصولات پسته و زعفران ویژه مرند احیا می شود

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تلاش برای احیای زکات محصولات پسته و زعفران در شهرستان مرند خبر داد.

زکات محصولات پسته و زعفران ویژه مرند احیا می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین  مجید نجفی در جلسه راهکارهای عملی تبلیغ و ترویج فرهنگ احیای زکات ویژه منطقه ۴ استان آذربایجان شرقی که با حضور مسئول ستاد زکات استان و ائمه جماعت جهاد کشاورزی شهرستانهای مرند، تبریز، اسکو، جلفا و شبستر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند برگزار شد، ابراز داشت: تلاش می کنیم زعفران و پسته از محصولات مهم شهرستان ویژه مرند به گردونه زکات مستحبی برود و پسته نیز در قالب طرح «شجره طیبه» اجرایی شود.

وی با بیان اینکه وقتی در 27 آیه قران وقتی خدا می فرماید نماز بخوانید می گویند زکات هم بدهید . نمی شود انسان نماز بخواند اما نسبت به فقرا و گرسنگان بی تفاوت باشد اظهار داشت: ما با توجه به نقش ذاتی که در جهاد کشاورزی داریم برای احیای فرهنگ زکات در حوزه کشاورزی آماده همکاری با کمیته امداد و سایر دستگاه های مرتبط این امر هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی اضافه کرد: یکی از موضوعات مشترک، آموزش کارشناسان، مروجین و مسئول پهنه های کشاورزی است که با توجه به اینکه پیوسته این افراد با بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی در ارتباط هستند می توانند مروج فرهنگ زکات در بین کشاورزان باشند.

وی تصریح کرد: عدم پرداخت زکات، کفران نعمت الهی است از این ‎رو ادای این واجب دینی باید به ‎عنوان یک مسئله مهم در جامعه فرهنگ‌سازی و نهادینه شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه عدم رعایت واجبات دینی موجب خسارت و خسران الهی می‌شود، افزود: اصل این مسئله که می‎بایست با خدا رابطه دوستانه‌ای داشته باشیم باید در جامعه جا بیفتد و یکی از راه‌های آن انجام واجبات دینی است.

به گفته مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی استان به صورت روزانه در روستاها مستقر می شوند که پتانسیل خوبی برای احیای فرهنگ زکات به شمار می روند، براین راستا پیشنهاد عضویت کارشناسان پهنه در شورای زکات روستاها مطرح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق اعتباری خرد زنان روستایی شامل هزار شغل خانگی در روستاها راه اندازی شده است که تسهیلات کم بهره به آنها تعلق می گیرد، این صندوق ها فرصت خوبی برای ایجاد شغل ویژه زنان سرپرست خانوار به شمار می رود.

وی پیگیری زکات را تبلیغ عملی احکام دین دانست و خاطرنشان کرد: تبلیغ زکات، تبلیغ حکم خدا و دین خداست که متولی اصلی آن ولی امر مسلمین است بنابراین مقام معظم رهبری بر رسیدن زکات به دست افراد مستحق تاکید دارند و باید در روند مصرف آن نظارت جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه  اموال همانند درختان نیاز به هرس دارند و برای مصون ماندن مال انسان در برابر خسارت‌های مختلف نیز پرداخت زکات لازم است، اذعان کرد: دنیا محل آزمایش‌های الهی است و انسانها در این میدان به انواع مختلف مورد امتحان قرار می‌گیرند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اگر به‎صورت کامل زکات در جامعه پرداخت می‌شد هیچ فقیری در جامعه ما باقی نمی‌ماند افزود: زکات به عنوان یکی از فرایض الهی فرصتی ارزشمند در راستای حل مشکلات نیازمندان جامعه است که این افتخار بزرگ، اخلاقی و انسانی نصیب کشاورزان شده و این قشر از جامعه باید شکر گزار این نعمت الهی باشند.

مسئول ستاد زکات استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: متولیان زکات باید به صورت جهادی عمل کنند، مناطق محروم باید از این فرصت استفاده کرده و خیرین را جذب این مناطق کنند.

حجت الاسلام محمدزاده افزود: اولویت کار ما بیان احکام الهی به ویژه احکام زکات است، اگر مردم نسبت به احکام زکات آگاهی پیدا کنند، فرهنگ زکات گسترش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اخلاق خوب در تبلیغ، اثربخش است، اگر می خواهیم تبلیغ موثری داشته باشیم، باید اخلاق و تعامل خوبی با مردم و مسئولین داشته باشیم.

مسئول ستاد زکات استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: اگر فرهنگ زکات در روستاها گسترش پیدا کند، می توان حتی در هر روستا خانه زکات احداث کرد.

به گفته حجت الاسلام محمدزاده، ساماندهی شوراهای زکات روستایی و عاملین موثر، در دستور کار قرار دارد و برنامه نوین مدیریت زکات تدوین شده و به زودی اجرایی می شود.

وی هدفمند کردن کارشناسان پهنه، شناسایی کل مودیان زکات استان و تدوین شناسنامه زکات شهرستان ها به امضای فرماندار و امام جمعه را از دیگر برنامه های ستاد زکات استان آذربایجان شرقی برشمرد.

حجت الاسلام محمدزاده تاکید کرد: استان آذربایجان شرقی در زمینه زکات ۶۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید