Iranian Agriculture News Agency

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی:

تامین امنیت غذایی مردم با کشاورزی سنتی امکان‌پذیر نیست

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی گفت: وزارت جهادکشاورزی هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی، وزارتخانه ای بزرگ و گسترده است.

تامین امنیت غذایی مردم با کشاورزی سنتی امکان‌پذیر نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در همایش فرهنگ و مدیریت جهادی درسالن اجتماعات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی که با حضور مهندس اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، معاونین، مدیران، روسای ادارات تابعه و جمع کثیری از کارکنان در محل نمازخانه سازمان برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از جهادگران پرتلاش استان که در رونق سفره مردم و اقلام معیشتی اقشار مختلف جامعه ایفای نقش می نمایند افزود: وزارتی که شما در چارچوب این وزارتخانه مشغول فعالیت و انجام وظیفه می باشید وزارتخانه معیشت مردم است، امر معیشت یکی از امور مهم زندگی هر انسانی است.  

وی با اشاره به این موضوع که اگر انسانی معیشت و گذران زندگی نداشته باشد دین هم ندارد، ادامه داد: اگر در این زمینه نتوانیم معیشت مردم را تامین نمائیم نباید از مردم انتظار دینداری و انقلابی بودن داشته باشیم، هر حکومت و نظامی باید در راس همه کارها و امور خود، تامین نیازهای معیشتی مردم را در اولویت قرار دهد که بحمدا... با تلاش شما عزیزان اقلام معیشتی مردم در بازار به وفور یافت می شود و کمبودی در این امر در بازار احساس نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی گفت: انسان به خاطر ویژگی ها، خصوصیات و استعدادهایی که در وجودش نهفته شده است موجود برتر عالم خلقت و آفرینش است، انسان موجودی متفکر و اندیشمند بوده و با بهره گیری از گوهر گرانبهای عقل موجب پیدایش تحولات، ابتکار و نوآوری در طول تاریخ شده است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با اشاره به قوه عاقله انسان اظهار کرد: ما باید استعدادهای خود را شکوفا کنیم، هیچ انسان بی استعدادی در خلقت آفریده نشده است منتها باید این استعدادها را شناخت و پرورش داد و از قوه به فعل تبدیل نمود.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) که فرموده اند: « انسانها مانند معادن طلا و نقره هستند»، گفت: انسانها همانند معادن هر کدام رگه هایی ارزشمند از استعدادها و قابلیت های فردی را در خود ذخیره کرده اند.

وی با تاکید بر ضرورت خودشناسی در راستای تقویت و بالفعل کردن استعدادهای درونی فرد، تصریح کرد: لازمه خداشناسی، خودشناسی است اگر فردی بتواند ابعاد مختلف وجودی خود را بخوبی بشناسد و به آن معرفت داشته باشد در واقع خدای خود و قدرت بی انتهای پروردگارش را شناخته و به آن عالم گشته است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی عنوان نمود: یکی از راههای شکوفایی و رشد استعدادهای انسانی در جهت افزایش توانمندیهای شخصی، تسلط بر علم و دانش روز است، کسی قدرتمند و پیشرفته به حساب می آید که علم داشته باشد، تمام مظاهر قدرت و توانمند بودن در زمینه های مختلف نتیجه علم و کشف دانش های مختلف می باشد.

سید رضا تقوی تاکید کرد: علم باید تبدیل به ثروت شود اگر علم به ثروت تبدیل و بهره وری تبدیل نگردد، مفید و مثمرثمر نخواهد بود، دین مبین اسلام، علم را به نور تشبیه کرده است.

وی اضافه نمود: علم باید روشنگر باشد و بتواند انسان را به سرمنزل مقصود هدایت نماید، اگر می خواهیم رشد و تکامل داشته باشیم و کشور را بسازیم بایستی در همه زمینه ها عالمانه حرکت کنیم و با سلاح علم کارها را پیش ببریم.

 نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: کشاورزی ایران سنتی بوده و هنوز هم سنتی می باشد، در سالهای اخیر کشاورزی کشور به طرف علمی و مدرنیزه شدن حرکت کرده است، کشاورزان و تشکلهای خصوصی فعال در بخش کشاورزی باید به علوم و فنون روز دنیا مجهز و عالم باشند لذا حوزه ترویج در این سیستم نقش مهمی بر عهده دارد.

تقوی ادامه داد: دامهای سنتی ما پرخرج و کم بهره هستند و بایستی اصلاحات لازم در این خصوص اعمال گردد، شیوه استفاده از آب و منابع آبی، نقشه کشت و کشاورزی آذربایجان شرقی باید اصلاح و عملیاتی شود.

وی افزود: با انتقال اطلاعات و راهنمائیهای فنی کشاورزی درحوزه ترویج به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی، می توان هزینه های تولید را کاهش و سطح بهره وری محصولات زراعی را افزایش داد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی گفت: کشت در زمین های شیبدار باید توسعه یابد، بایستی با بکارگیری بذور اصلاح شده گندم بتوانیم از هر هکتار حداقل 13-12 تن محصول برداشت نمائیم.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور باید بتوانیم غذای 80 میلیون نفر را تامین و تهیه کنیم، این امر با کشاورزی سنتی به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی دومین راه شکوفایی استعدادهای انسان را بحث آموزش مطرح کرد و گفت: کارشناسان کشاورزی بایستی با حضور در مناطق محروم کشور و استان، مسائل علمی در بخش کشاورزی را به کشاورزان و فعالین کشاورزی آموزش و تعلیم نمایند.

وی ادامه داد: قرارگرفتن یک مبلغ از طرف حوزه نمایندگی ولی فقیه در کنار مروجین مدیریت ترویج خالی از لطف نخواهد بود، با ارتباط بیشتر با مسئولین پهنه، سطح آموزش را باید باهم افزایی افزایش داد.

تقوی سومین راه شکوفایی استعدادهای انسانی را مبارزه با نفس دانست و گفت: جنگیدن با نفس و نفسانیات بسیار سخت است، اگر انسان بتواند با نفس خود جهاد کند و جلوی اسب سرکش نفس خود را گرفته و رام کند به رشد و تکامل خواهد رسید.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی خطاب به جهادگران سازمان جهادکشاورزی استان اظهار نمود: شماها در جنگ اقتصادی دشمنان قسم خورده نظام اسلامی، سربازان مقدس این جبهه هستید شما عزیزان پیشاپیش سایر خدمتگزاران جمهوری اسلامی تلاش می کنید تا سفره های اقشار مختلف مردم رونق داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی در بخش پایانی سخنان خود با خاطرنشان ساختن این موضوع که مقام معظم رهبری، رهبری شجاع، عالم به مسائل جهانی و فقیهی ارزشمند و والامقام هستند، تاکید نمود: خواستار جمهوری اسلامی بودن هزینه های زیادی در بر داشته و دارد و ما حاضریم تا آخرین قطره خون خود در پشت سر ولایت فقیه ایستاده و این هزینه ها را پرداخت نمائیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید