Iranian Agriculture News Agency

۸۱ واحد گلخانه ای در سطح ۳۰ هکتار در شهرستان تبریز فعال است

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: در شهرستان تبریز، ۸۱ واحد گلخانه ای در سطح ۳۰ هکتار فعال است

۸۱ واحد گلخانه ای در سطح ۳۰ هکتار در شهرستان تبریز فعال است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس فرامرز افشانی در بازدید از گلخانه های فعال شهرستان تبریز با اشاره به وضعیت کشاورزی این شهرستان ادامه داد: کلانشهر تبریز با بیش از یک میلیون و هفتصد نفر جمعیت از شهرستان های حاشیه ای دریاچه ی ارومیه است و علاوه بر جنبه صنعتی، نقش پررنگی در کشاورزی دارد.

وی افزود: در این کلانشهر گلخانه های بزرگ، مرغداری ها، گاوداری ها و صنایع تبدیل وجود دارد و عمدتاً محصولات شاخصی نظیر خیار، خیارشور باسمنج، گوجه سردرود و کلزای مایان تولید می‌شود.

مهندس افشانی در ادامه تصریح کرد: در شهرستان تبریز ۸۱ گلخانه در حدود سطح ۳۰ هکتار فعال بوده و حدود ۸ هکتار نیز در دست اجرا است که از این میزان ۴۶ گلخانه در زمینه سبزی و صیفی و ۳۵ گلخانه در زمینه گل و گیاه فعالیت می کنند.

وی اذعان داشت: حدود ۳۱۰ ‌هزار تن محصولات کشاورزی، زراعی، باغی و دامی تولید و ۲۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی توسط کارخانجات فرآوری می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز در ادامه با اشاره به اینکه طبق برنامه های ابلاغی وزارت جهادکشاورزی و ستاد احیاء دریاچه ارومیه، شهرستان تبریز بر اساس دستورهای ارسالی سازمان جهادکشاورزی اقدام به توسعه کشت گلخانه ای کرده است، تاکید کرد: دولت با تسهیلات کم بهره از صاحبان گلخانه ها حمایت می‌کند بطوریکه تا کنون  2.8 هکتار گلخانه  جهت  اخذ تسهیلات معرفی شده اند.

وی در ادامه با اشاره بر مزایای کشت گلخانه ای  نیز اضافه کرد:  بالا بردن راندمان آب و تولید محصول و کنترل آفات یکی از مهم ترین مزایای کشت گلخانه ای است.

مهندس افشانی عنوان کرد: در شهرستان تبریز و سایر شهرستان ها از متراژ ۵۰ الی ۵۰۰ متر امکان ایجاد گلخانه وجود دارد و می‌توان هزینه های معاش یک خانوار را از طریق گلخانه فراهم آورد.

وی ضمن توصیه به کشاورزان اذعان کرد: در جهت استقرار امنیت غذایی و افزایش راندمان تولید با توجه به مزایای کشت گلخانه ای و با توجه به بحران کمبود آب اگر بتوانیم کشت گلخانه ای را توسعه دهیم، درآمد خوبی ایجاد خواهد شد.

مهندس افشانی ادامه داد: کشاورزان  می‌توانند با حضور در مراکز خدمات جهادکشاورزی دهستان ها و ارائه درخواست، در اسرع وقت با تشکیل پرونده جهت کمک های تسهیلاتی و صدور پروانه ها که از طریق نظام مهندسی کشاورزی استان صادر می‌شود، یاری نموده و از آن‌ها حمایت کنیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: طبق سیاست های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در این شهرستان برنامه هایی از جمله اصلاح و تغییر الگوی کشت، توسعه سیستم های نوین آبیاری و مصرف بهینه آب و توسعه ی کشت های گلخانه ای و کشت دانه های روغن در اولویت کاری قرار دارند.                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید