Iranian Agriculture News Agency

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در نشست خبری با خبرنگاران:

توسعه پروش آبزیان یکی دیگر از راههای افزایش امنیت غذایی کشور است

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس شورای عالی زکات کشور گفت: استان آذربایجان شرقی در بین سایر استان های کشور رتبه نخست افزایش میزان پرداخت زکات را دارد.

توسعه پروش آبزیان یکی دیگر از راههای افزایش امنیت غذایی کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در نشست خبری با خبرنگاران در محل سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه تأمین مواد غذایی کشور به نحو مطلوب حاصل تلاش شبانه‌روزی این وزارتخانه و اقدامات مناسب وزیر و همکاران وی در جهاد کشاورزی است که منجر به ایجاد تغییرات بسیاری در حوزه کشاورزی شده است بر ضرورت داشتن نگاه مناسب به تولید تاکید نموده و افزود: با وجود کم آبی در کشور نباید به سراغ کاشت محصولات پر آب برویم که این امر با فرهنگ سازی امکان پذیر است.

وی ضمن اشاره به خودکفایی در زمینه گندم افزود: در تولید شکر نیز به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با بیان اینکه باید سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در امر کشاورزی تشویق کرد گفت: بایستی به روان سازی فعالیت‌های آنها نیز پرداخت.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مجموع تولیدات باغی و زراعی در کل کشور بیش از ۱۲۰ میلیون تن است که این رقم می تواند 150 میلیون تن و خیلی بیشتر از اینها باشد که باید کشاورزی سنتی جای خود را به کشاورزی علمی و نوین بدهد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور فقط ۱۲ هزار هکتار کشت گلخانه ای داریم، گفت: این رقم باید به ۲۰۰ هزار هکتار برسد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در خصوص راهکارهای کنترل قیمت محصولات کشاورزی گفت: متاسفانه قیمت را وزارت جهاد کشاورزی تعیین نمی کند و ما در این خصوص نقشی نداشته و قیمت محصولات در خارج از وزارتخانه جهاد کشاورزی تعیین می شود.

وی با بیان اینکه پول زکات مستقیماً به فقرا می‌رسد، افزود: ۶۰ درصد زکات به فقرا پرداخت می شود و ۴۰ درصد آن نیز صرف امور عمرانی و خدماتی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با اشاره به اینکه حتی در کمیته امداد حقوق افرادی که در زمینه زکات فعالیت می‌کنند، از محل زکات پرداخت نمی‌شود، افزود: در ۷ ماهه امسال ۲۳ میلیارد تومان در آذربایجان شرقی زکات پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸۶ درصدی دارد.

وی با بیان اینکه این میزان از زکات جمع آوری شده در آذربایجان شرقی با توجه امکانات و فرهنگ مردم این استان، قانع کننده نبوده، اما رشد آن نسبت به سال گذشته چشمگیر است ابراز داشت: این استان در بین سایر استان های کشور رتبه نخست افزایش میزان پرداخت زکات را دارد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این زکات در مجموع زکات مستحبی و واجبی است افزود: برای تقویت زکات باید کشاورزی تقویت شود که این استان از مناطق مستعد در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان زکات در کشور جمع آوری شد ابراز داشت: با ظرفیت فعلی زکات، امکان فقرزدایی نیست و باید برنامه ریزی جدی و جدیدی در این راستا صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با بیان اینکه مسئول شناسایی و جمع آوری زکات، کمیته امداد است، چرا که آشنایی و دسترسی بیشتری به شهرها و روستاها دارد متذکر شد: در دولت‌های قبلی مبلغی معادل زکات جمع شده از طرف دولت به شورای زکات ارائه می‎شد که دولت کنونی این سنت را به جا نیاورده است.

نماینده ولی فقیه در وزرات جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به نظارت بر ذبح شرعی دام‌ها گفت: تجارت حلال، در دنیا بسیار سودآور بوده و حتی غیرمسلمان‌ها هم محصولات حلال را انتخاب می‎کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ایران بهره کمی از تجارت حلال دارد، اظهار کرد: به تجار سفارش شده است تا هم کیفیت محصولاتی را که دارای برچسب حلال هستند، افزایش دهند و هم محصولات را با قیمتی منصفانه به فروش برسانند.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در ادامه با اشاره به اینکه حاکمیت باید بر حلال بودن ذبح حیوانات نظارت داشته باشد، گفت: حرام نباید وارد سفره مردم شود در سال 4 میلیارد دلار گردش مالی و اقتصادی تجارت حلال در دنیا برقرار است که باید با کیفیت بهتر و قیمت کمتر وارد بازار شود و تبلیغی مثبت برای اسلام باشد.

وی افزود: در کشورهای زیادی مانند برزیل، روسیه ، مغولستان، قزاقستان، لهستان، هندوستان و... برای ذبح حیوانات طبق ملاکهای شرعی ناظر داریم تا محصولات حلال باشد و مردم کشورمان نیز خیالشان راحت باشد زیرا که در کل کشور و خارج کشور ناظرین بر ذبح درست حیوانات را داریم.

سید رضا تقوی یادآور شد: کشتارگاهی در برزیل نیز خواهان نظارت کارشناسان ما بر نحوه ذبح کلیه دام‌هایی شده است که گوشت‌هایش به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راهکارهایی برای تامین امنیت غذایی خاطرنشان کرد: سنتی بودن کشاورزی، عمده مشکل این بخش در کشور بوده و باید کشاورزی را برای پاسخگویی از حالت سنتی درآورد.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی اضافه کرد: اصلاح دام‌های سنتی که خرج زیاد و بازدهی کمی دارند، باید مورد توجه قرار گرفته و نژاد بسیاری از دام‌ها باید تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید نژاد دامها را اصلاح کنیم، گفت: باید دامهایی با باروری سریع تر پرورش دهیم تا با تغییر نژاد دامها امنیت غذایی کشورکه همان غذای با کیفیت و وفور را تامین کنیم.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه پروش آبزیان یکی دیگر از راههای افزایش امنیت غذایی کشور هستند در کشور بیش از 5 هزار کیلومتر ساحل و تعداد زیادی رودخانه و ... داریم یکی از راههای جدید، پرورش ماهی در قفس است که از آن به عنوان معدن طلا یاد می شود.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی افزود: استفاده بهینه از آب موجود و توجه به تولید محصولات استراتژیک مانند گندم از دیگر راهکارهای تامین امنیت غذایی دانست و افزود: سرمایه گذاری روی محصولات استراتژیک و اختصاص یارانه و تولید آن داخل کشور باید مورد توجه قرار گیرد نباید نان مردم را به دست بیگانه سپرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت توجه بیشتر به صنایع تبدیلی تاکید کرد و گفت: از 120 میلیون تن محصول زراعی و باغی، 20 میلیون تن به هدر می‌رود و نیاز به صنایع تبدیلی دارد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دامدارن و کشاورزان توانسته است، اقلام معیشتی مردم را تامین کند، اظهار کرد: حتی الان که در تحریم هستیم، کمبودی در بازار نداشته و نیاز دیگر کشورها را نیز تامین کرده و صادرات داریم.

وی وضعیت آذربایجان شرقی در تامین محصولات کشاورزی و دامی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این استان یکی از استان‌های توانمند در کشاورزی بوده و فعالیت‌های خوبی در حوزه دام، طیور و زراعت انجام شده است.

تقوی گفت: آذربایجان شرقی فرآورده های دامی گسترده و توانمند دارد که حتی به استانهای دیگر کمک می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید