Iranian Agriculture News Agency

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی:

دارا بودن کشاورزی و دامداری پایدار، مهمترین عامل در تأمین امنیت غذایی کشور است

همایش یک روزه غذای حلال و امنیت غذایی پایدار با حضور حجت الاسلام و المسلمین تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

دارا بودن کشاورزی و دامداری پایدار، مهمترین عامل در تأمین امنیت غذایی کشور است

همایش یک روزه غذای حلال و امنیت غذایی پایدار با حضور حجت الاسلام و المسلمین تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، در این مراسم که با حضور مهندس اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ، دکتر پیمان فلسفی مدیر کل حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ، دکتر امیر حسین بهداد مدیر کل دامپزشکی استان، حجت الاسلام نجفی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان و ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاه های دام و طیور استان برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان تعاریف متداول در بحث امنیت غذایی گفت: به طور کلی امنیت غذایی به معنای دسترسی مردم در تمام اوقات به غذای کافی به منظور زندگی فعال و سالم تعریف می شود.

وی با بیان اینکه سه عنصر محوری در این تعریف وجود دارد گفت: موجود بودن غذا در آن کشور ، دسترسی مردم به آن و پایداری دریافت غذا سه عنصر اساسی در این تعریف است البته منظور از دسترسی مصرف کننده به غذای کافی مراد سیر شدن سلولهاست و نه سیری شکم چرا که برخی از غذاها فقط شکم را سیر می کنند.

وی با اشاره به ارزش امنیت غذایی در جامعه گفت: امنیت غذایی از مقولات حیاتی در زندگی انسان ها بوده و اصولاً حیات جامعه منوط به همین تغذیه است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با بیان اینکه  تغذیه سالم نشانه رشد جامعه و جلوه ای از تمدن به شمار می رود اظهار داشت: اگر تغذیه سالم وجود نداشته باشد امکان پیشرفت ، رشد استعدادها و پرورش انسان های ارزرشمند نیز به دست نمی آید.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی دارا بودن کشاورزی و دامداری پایدار را مهمترین عامل در تأمین امنیت غذایی ذکر کرد و گفت: تحقق این مهم با مشارکت همه مردم، بخش های دولتی و غیردولتی در حوزه های اقتصادی و اجتماعی حاصل می شود.

وی با تشریح اهمیت امنیت غذایی گفت: اکنون شکل تهدیدهای نظامی و اقتصادی تغییر یافته و دشمنان برای از پادرآوردن از تهدید خارجی و حمله نظامی که صرفه نداشته و نتیجه نمی دهد به تهدیدهای داخلی روی آورده اند که در این میان امنیت غذایی از اهمیت بسزا و حساسیت بیشتری برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با بیان اینکه کشاورزان و دامداران پاسداران امنیت غذایی هستند  گفت: کشاورزان و دامداران با تولیدات خود تهدیدها را در این حوزه خنثی می کنند.

وی ارزش تولیدات غذایی را در این عرصه یادآور شد و گفت: از لحاظ بهداشتی دامپزشکان مسئولیت بهداشتی محصولات دامی را بر عهده دارند که دامپزشکی کشور با 38 هزار نیرو این امر مهم را انجام می دهد تا مردم با خیال راحت آن را بخرند و بر سر سفره های خود مصرف کنند از دیگر سو، ناظران شرعی  وظیفه خطیر دیگر و مهم نظارت شرعی را در این خصوص به انجام می رسانند که بسیار مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با اشاره به تأکیدات اسلام در این زمینه گفت: در اسلام مصرف هرگونه مواد غذایی که به ضرر انسان باشد حرام است حتی اهمیت این امر در مباحث روزه نیز دیده شده تا آنجا که اگر فردی زخم اثنی عشر دارد به جهت آسیبی که این عارضه بر بدن دارد، از روزه گرفتن معاف شده است.

وی در ادامه به فعالیت ناظران شرعی در کشور و نظارت آن بر عرضه فرآورده های گوشتی پرداخت و گفت: در ایران اسلامی بخش نظارت شرعی توسط هزاران ناظر شرعی در سطح کشور به انجام می رسد و علاوه بر آن هر تاجری که بخواهد گوشتی را وارد کشور کند می بایست ناظران شرعی بر ذبح آن در کشتارگاه نظارت داشته باشند و مردم از این بابت مطمئن باشند.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی وظیفه ناظران شرعی را بسیار با اهمیت خواند و گفت: ناظران شرعی باید در کار خود دقت لازم را داشته باشند تا گوشت حلال وارد چرخه مصرف مردم شود چرا که در قیامت باید در این مسئولیت خطیر خود پاسخگو باشند.

وی بر لزوم آموزش های پایدار برای ناظران شرعی برای بررسی و مرور فتاوی شرعی تأکید کرد وبا اشاره به اینکه متاسفانه بخش کشاورزی در کشور مغفول مانده است گفت: یکی از وظایف مهم نمایندگان ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و دامپزشکی این است که بخش کشاورزی را ترویج نمایند و  فرهنگ سازی در زمینه امینت غذایی و نیز معرفی کشاورزان نمونه یکی از ضروریات در این زمینه است.

در ابتدای این همایش دکتر امیر حسین بهداد مدیر کل دامپزشکی استان ضمن ارائه گزارش از عملکرد اداره کل دامپزشکی استان معرفی ذبح شرعی را به عنوان یک برند در سطح دنیا یک ضرروت خواند و با تشریح دلایل علمی ذبح شرعی اظهار داشت: بررسی و تحقیقات علمی نشان می دهد که در ذبح شرعی حیوان با کمترین درد ذبح می شود.

وی در ادامه گفت: علمای اسلام در ذبح شرعی تاکید کرده اند برای ذبح از یک جسم تیز و حتما آهن در محل برش استفاده کنند که با انجام اینکار خونگیری و افت فشار خون مغز در کمتر از یک ثانیه رخ داده و به دلیل افت فشار مایع مغزی نخاعی که سریعتر از افت فشار خون حاصل می شود سریعاً حیوان به یک شوک عمیق و بی دردی می رود.

دکتر بهداد با بیان اینکه در ذبح شرعی گوشت کیفیت و طعم بالایی داشته و از کمترین فسادپذیری برخوردار می شود اظهار داشت: با افت فشار خون قلب سریعاً انقباضات شدید خود را برای ارسال خون به مغز آغاز می کند که همین امر موجب می شود خونگیری کامل صورت بگیرد و خون که عامل مهمی در فساد گوشت است از تاثیر کم برخوردار شده و فسادپذیری به حداقل برسد البته در این حین سایر عضلات نیز به کمک قلب می آیند و این انقباضات عضلانی که دیده می شود پس از احساس بی دردی در حیوان حاصل می شود.

وی همچنین با تشریح عملکرد دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در حوزه های مختلف گفت: با تلاش همکاران دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در کنترل بیماری ها و اقدامات پیشگیرانه بسیار موفق عمل کرده و در برخی زمینه ها از جمله کنترل آنفلونزای فوق حاد طیور به عنوان الگو در سطح کشور معرفی شده است.

وی با اشاره به زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی افزود: در این راستا نیز با تشکیل اردوهای جهادی با حضور دانشجویان بسیجی اقدامات در حوزه فعالیت دامپزشکی صورت گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید