Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کارگاه آموزشی خاکورزی حفاظتی شهرستان های جنوب استان آذربایجان شرقی در هشترود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود از برگزاری کارگاه آموزشی خاکورزی حفاظتی شهرستانهای جنوب استان آذربایجان شرقی در این شهرستان خبر داد.

برگزاری کارگاه آموزشی خاکورزی حفاظتی شهرستان های جنوب استان آذربایجان شرقی در هشترود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس مجید احمدی ضمن بیان این مطلب افزود: کارگاه آموزشی خاک ورزی حفاظتی با حضور شرکت ماشین برزگر همدان و کارشناسان زراعت و مکانیزاسیون شهرستانهای جنوب استان (مراغه، هشترود، میانه، چاراویماق، بستان آباد و سراب) و کشاورزان پیشرو در شهرستان هشترود برگزار شد.

وی ادامه داد: تهیه بستر کشت و آماده شدن خاک در روش خاکورزی حفاظتی همانند روش‌های سنتی آماده سازی خاک نیست و به سبب حفاظت از خاک و آب و گیاه یکی از راهکار‌های موثر برای برون رفت از خشکسالی، اقتصادی کردن کشاورزی و افزایش مواد آلی خاک کشاورزی حفاظتی است.

مهندس احمدی گفت: در این کارگاه آموزشی، افزایش نگهداری رطوبت خاک، افزایش جذب رطوبت، افزایش مقدار مواد آلی خاک و کاهش تراکم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود با بیان اینکه در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم تولید، پایین بودن بهره‌وری تولید و استفاده از نهاده های کشاورزی به‌خصوص آب، افزایش هزینه‌های تولید به ‌ویژه در مرحله تهیه بستر بذر به علت تردد بیش‌از حد ماشین‌آلات کشاورزی، افزایش مصرف انرژی و در نهایت پایین بودن سود اقتصادی واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی است، اضافه کرد: اجرای کشاورزی به روش حفاظتی به ‌خصوص در مراحل تهیه بستر بذر با استفاده از ادوات خاک‌ورزی حفاظتی، همچنین تناوب و تغذیه گیاهی در مرحله داشت محصول به ‌عنوان یکی از راهکارهای مناسب حل معضلات فوق می باشد.

به گفته مهندس احمدی روش سنتی کاشت بذر، آماده‌سازی زمین به ‌وسیله شخم و زیرورو شدن خاک سبب سوختن مواد آلی موجود در خاک، تبخیر زیاد و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود که با استفاده از روش کشاورزی حفاظتی و کاشت مستقیم بذر به‌ وسیله ماشین‌آلات مخصوص، ضمن جلوگیری از ضایعات فوق، هزینه‌های آماده‌سازی زمین نیز کاهش چشم‌گیری می‌یابد.

وی هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را حفظ دو منبع با ارزش آب ‌و خاک و آشنایی با ادوات جدید خاک‌ورزی حفاظتی با توجه به زمان کاشت محصولات پاییزه عنوان کرد و گفت: با خاک‌ورزی حفاظتی، بقایای گیاهی بیشتری روی سطح خاک نگه‌داشته می‌شود که این امر موجب افزایش حاصلخیزی، کاهش مصرف انرژی در ادوات کشاورزی، کاهش فشردگی خاک، جلوگیری از روان آب، تلفات رسوبی شده و سطح خاک را در برابر فرسایش آبی و بادی محافظت می‌کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود افزود: شهرستان هشترود یکی از شهرستان های پیشرو استان در اجرای برنامه های خاکورزی حفاظتی می باشد، در این شهرستان تعداد 248 ادوات خاکورز حفاظتی و تعداد 8 دستگاه بذرکار کشت مستقیم وجود دارد که سالانه در حدود 40 هزار هکتار از اراضی این شهرستان عملیات کم خاکورزی و بی خاک ورزی انجام می شود.

شایان ذکر است در پایان این کارگاه کارشناسان شرکت ماشین برزگر همدان به سؤالات حاضرین پاسخ داده به‌ صورت عملی و کاربردی کشاورزان را با ادوات خاک‌ورزی حفاظتی آشنا و روش کار با آنها در مزرعه را به کشاورزان آموزش دادند.  

  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید