Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور عشایر کشور خبرداد:

طرح ساماندهی سرپناه عشایری در کمیسیون بودجه مجلس

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: بیش از 95 درصد جمعیت عشایر آذربایجان شرقی از اسکان مناسب برخوردارند.

طرح ساماندهی سرپناه عشایری در کمیسیون بودجه مجلس

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  مهندس کرمعلی قندالی در گردهمایی روسای امور عشایر ادارات شهرستان های کشور در تبریز گفت: عشایر و بهره برداران، بهترین گزینه برای واگذاری امورات خصوصاً در حوزه حفظ منابع زیستی و طبیعی هستند.

وی با اشاره به وجود فرصت‌های خوب و استثنایی در آذربایجان شرقی برای همه شهروندان خصوصاً برای جامعه عشایری، اظهار کرد: در سال آبی 98-99 با بارش‌های خوب و پرحجمی مواجه شدیم که 90 درصد کشور از آن بهره‌مند شدند و ما شکرگزار این نعمت با اهمیت برای تداوم زندگی عشایر هستیم.

وی به وجود دانش بومی در مدیریت و ساماندهی منابع زندگی عشایری تاکید کرد و افزود: عشایر با دانش بومی خود چرای تاخیری و استراحتی را که علم امروزی برای حفظ مراتع به آن می پردازد را سالهاست که رعایت می‌کند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به این که در آتش سوزی های اخیر هیچ کدام از مناطق عشایری گرفتار نشده بود، تصریح کرد: ما هیچ راهی برای جلوگیری از تخریب زمین و منابع زیست محیطی جز آشتی دادن افراد بومی و بهره بردار با محیط زیست و طبیعت خودشان نداریم.

مهندس قندالی با بیان این که بیش از 95 درصد جمعیت عشایر آذربایجان شرقی و 50 درصد از عشایر کشور از اسکان مناسب برخوردارند، افزود: در کمیسیون بودجه هفته آینده بحث ساماندهی سرپناه عشایری را به عنوان یک طرح جدی مطرح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه زندگی عشایر به گونه ای است که بدون تعاون و همیاری ادامه آن امکان پذیر نیست افزود:  امروز تشکل های عشایری در وضعیت نسبتا خوبی هستند البته هنوز راضی کننده نیست.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه  عشایر بهترین حافظان جنگل، محیط زیست و مرتع هستند ادامه داد: بهترین بهره برداران از مراتع و محیط زیست خود عشایر هستند.

وی با بیان اینکه زنجیره تولید گوشت قرمز یکی از کارهای ماندگار و موثر در جامعه عشایری است گفت:  سالانه بصورت میانگین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار راس دام عشایر در زنجیره تولید قرار می گیرد که ضمن افزایش تولید، بهروری استفاده از مراتع نیز صورت گرفته است.

مهندس قندالی ادامه داد: به هر تعاونی عشایری دو میلیارد تومان، اتحادیه استانی ۵ میلیارد تومان و اتحادیه مرکزی تا ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله پرداخت می کنیم

وی با بیان اینکه هر گونه خدمتی که به عشایر می دهیم باید منوط به بیمه دام عشایر باشد افزود: برای تامین امنیت درآمد و اشتغال عشایر موضوع بیمه دام عشایر را باید با جدیت پیگیری کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه برای هر استانی تا افق ۱۴۰۴ برنامه راهبردی ایجاد کرده ایم که در خیلی از استان ها این برنامه راهبردی مصوب شده و تلفیق آن هم در سطح ملی اتفاق افتاده است افزود: سازمان امور عشایر تنها سازمانی است که آمار ثبتی - مبنایی را انجام داده که در روز آمار به عنوان دستگاه برتر آمار ملی انتخاب و معرفی و تقدیر شد.

وی با بیان اینکه موضوع ایجاد سرپناه برای عشایر را با جدیت در حال پیگیری هستیم گفت: منظور ما از ایجاد سرپناه آپارتمان سازی نیست بلکه مسکنی است که عشایر با اطمینان خاطر در آنجا مستقر و ساکن شوند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید