Iranian Agriculture News Agency

طرح های در دست اجرا و پتانسیل های توسعه آرتمیای در حاشیه دریاچه ارومیه، روند توسعه امید وار کننده و مثبتی دارد

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: طرح های در دست اجرا و پتانسیل های توسعه آرتمیای در حاشیه دریاچه ارومیه، روند توسعه امیدوار کننده و مثبتی دارد.

طرح های در دست اجرا و پتانسیل های توسعه آرتمیای در حاشیه دریاچه ارومیه، روند توسعه امید وار کننده و مثبتی دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس قاسم جعفروند در حاشیه بازدید از این طرح ها، افزود: اراضی حاشیه دریاچه ارومیه دارای خاک شور و غیر قابل زراعی هستند و آب شور و لب شور در این اراضی موجود است، از این پتانسیل به خوبی می توانیم در جهت تولید آرتمیا استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سیست و بیوماس آرتمیا غذای مصرفی انواع آبزیان بخصوص میگو و ماهی است و سالانه جهت تامین سیست آرتمیای مورد نیاز جهت تولید و تغذیه مزارع پرورشی میگو و ماهی مجبور هستیم آن را با واردات به کشور و خروج ارز، از کشورهای دیگر اقدام نماییم.

مهندس جعفروند گفت: تاکنون در استان بحث تولید آرتمیا بطور جدی مطرح نبود ولی طی سال های اخیر در سه منطقه از آذربایجان شرقی از جمله رحمانلوی شهرستان عجب شیر، شرفخانه شهرستان شبستر و دشت تبریز برای این منظور در نظر گرفته شده و خوشبختانه طرح رحمانلو با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مساحتی به وسعت 50 هکتار و توان تولید سالانه 30 تن بیوماس و 4 تن سیست در سال و با اخذ مجوزهای قانونی و پیشرفت فیزیکی 90 درصد در سال 99 به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اظهار نمود: طرح شرفخانه شبستر که توسط شهرداری در مساحتی به وسعت 40 هکتار و با توان تولید 20 تن بیوماس و 3 تن سیست پس از سپری شدن تولید آزمایشی، مراحل مختلف اخذ مجوزهای قانونی را طی می کند از لحاظ پتانسیل بالقوه منطقه، طرح دشت تبریز با امکانات زهکشی و چاه های موجود و استخرهای آماده در برنامه کاری شیلات استان قرار دارد و امیدواریم این منطقه را نیز در مسیر تولید قرار دهیم.

مهندس جعفروند در انتها فعالیت در تولید آرتمیا را هم برای کشور و هم برای سرمایه گذاران از لحاظ اقتصادی بسیار سود آور دانست و گفت: تنها با شروع دو پروژه رحمانلو و شرفخانه 20 درصد از میزان واردات سیست به کشور کاسته خواهد شد و با برنامه ای که در پیش گرفته ایم تا خودکفایی کامل پیش خواهیم رفت.

لازم به ذکر است تولید یک کیلو بیوماس از قرار کیلویی 10 هزار تومان هزینه های جاری و فروش 20 الی 25 هزار تومان سود سرشاری را عاید سرمایه گذاران خواهد کرد، در ضمن مصرف کنندگان بجای خرید سیست آرتمیا خشک به قیمت حداقل 300 تا 500  هزار تومان وارداتی می توانند این محصول پر ارزش را با یک سوم قیمت از تولیدکنندگان داخلی در آینده نزدیک خریداری نمایند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید