Iranian Agriculture News Agency

مهندس اکبر فتحی:

توسعه پایدار با حفاظت و صیانت از اراضی زراعی، جنگلها، مراتع و منابع طبیعی به دست می آید

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: توسعه پایدار با حفاظت و صیانت از اراضی زراعی، جنگلها، مراتع و منابع طبیعی به دست می آید.

توسعه پایدار با حفاظت و صیانت از اراضی زراعی، جنگلها، مراتع و منابع طبیعی به دست می آید

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در گفتگوی ویژه خبری صدا وسیمای مرکز آذربایجان شرقی شبکه سهند، ضمن بیان این مطلب افزود: جلوگیری از تغییرکاربری های غیرمجاز اراضی زراعی استان وظیفه اصلی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و مدیریت امور اراضی استان است، در کنار این وظیفه ، مدیریت امور اراضی به هیچ وجه مانع تغییرکاربری های ضروری نبوده و بموقع مجوزهای لازم جهت احداث انباری و خانه کارگری از طریق کمیسیون مربوطه صادر می شود.

وی گفت: افزایش جمعیت و توسعه مناطق شهری و روستائی از عوامل غیرقابل اجتناب تغییرکاربری اراضی زراعی به شمار می آید.

مهندس فتحی ادامه داد: بعضی از بهره برداران بخش کشاورزی با ارجح دادن منافع زودگذر و کوتاه مدت به منافع ملی و بلند مدت، زمین های کشاورزی را خرد و قطعه قطعه کرده و این قطعات را به فعالیت های غیر زراعی اختصاص می دهند.  

   رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تصریح نمود: تامین امنیت غذایی مستلزم تولید محصولات کشاورزی است و این مهم در بستر منابع طبیعی از جمله خاک اتفاق می افتد، باید اهمیت و نقش بسزای منابع خاکی در تامین امنیت غذایی به صورت یک فرهنگ عمومی در جامعه ترویج و تبلیغ شود.

وی گفت: بعضی از افراد سودجو با سوء استفاده از تغییر ذائقه اندک شماری از افراد جامعه، اراضی زراعی یکپارچه را به قطعات کوچکتر تبدیل و تحت عنوان زمین های ویلائی و خانه باغ به فروش می رسانند.

مهندس فتحی اضافه کرد: عوامل طبیعی منجمله آب و باد از دیگر عوامل تاثیرگذار در از بین رفتن منابع خاکی است و اثرات نامطلوبی در این زمینه برجا می گذارد، حفظ و حراست از سایر زمین های کشاورزی در راستای تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی لازم و ضروری می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: توسعه پایدار با حفاظت و صیانت از اراضی زراعی، جنگلها، مراتع و منابع آبی و خاک حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تغییرکاربری اراضی زراعی در موارد ضروری و قانونی امکانپذیر می باشد، گفت: در باغات احداث انباری و خانه کارگری جزو موارد قانونی و ضروری بحساب می آید و پس از دریافت درخواست مالکان باغ در کمیسیون مربوطه طرح و مجوز لازم صادر می گردد.

مهندس فتحی، حداقل مساحت لازم برای ایجاد انباری و خانه کارگری در سطح باغات را 3000 مترمربع عنوان کرد و افزود: در یک سال اخیر فرآیند بررسی و صدور مجوز برای احداث خانه باغ و انباری به طور چشمگیری در مدیریت امور اراضی استان تسهیل یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره مجدد به این موضوع که حفاظت و صیانت از اراضی زراعی استان، در مرحله نخست وظیفه اصلی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و مدیریت امور اراضی استان می باشد، گفت: تشکیل یگان حفاظت از اراضی زراعی توسط نیروی انتظامی استان و راه اندازی سامانه تلفنی 131 از دیگر اقدامات سازمان جهادکشاورزی و نیروی انتظامی آذربایجان شرقی در راستای حفظ و حراست زمین های کشاورزی است لذا هم استانی های عزیز می توانند در صورت مشاهده تغییرکاربری غیرمجاز اراضی زراعی، گزارش های مردمی خود را با تماس با سامانه تلفنی 131 به مسئولین مربوطه در مدیریت امور اراضی استان ارائه نمایند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید