Iranian Agriculture News Agency

معاون مجری طرح ملی گندم وزارت جهادکشاورزی:

مصرف به موقع کود، حداقل 30 درصد تاثیر مثبت در تولید محصولات دارد

معاون مجری طرح ملی گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: از طرح های خود اتکائی و اقتصاد مقاومتی، 9 طرح ملی تصویب شده که یکی از آنها طرح خود اتکائی گندم است.

مصرف به موقع کود، حداقل 30 درصد تاثیر مثبت در تولید محصولات دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس سهراب سهرابی در کارگاه آموزش تغذیه محصولات زراعی (گندم و جو) که با حضور مهندس علی رخ افروز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و کارشناسان مسئول زراعت استانهای شمالغرب کشور در مجتمع فرهنگی رفاهی شهید کسائی تبریز برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: از طرح های خودکفایی و اقتصاد مقاومتی، 9 طرح ملی تصویب شد که یکی از آنها طرح ملی خودکفایی گندم و رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول است، در تولید گندم هدفگذاری 100 درصدی انجام شده که خوشبختانه در 4 سال گذشته این امر محقق شده ولی تا مراحل آرمانی آن فاصله داریم.

وی گفت: در حال حاضر ارقام خوبی از نظر ژنتیک در دست داریم که از تنوع زیادی نیز برخوردار می باشد و نزدیک به 120 رقم در موسسه ثبت شده است، در موضوع بهزراعی استفاده از ابزارهای مناسب منجمله کوددهی مناسب، مدیریت منابع آبی و رعایت زمان و تناوب کشت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

مهندس سهرابی ادامه داد: موضوعی که مورد غفلت واقع گردیده و فراموش شده است بحث تغذیه گیاهی می باشد، کشاورزان برتر در حوزه زراعت و باغبانی، تغذیه گیاهی را که یکی از اصول مهم در زراعت و باغبانی محسوب می شود به خوبی رعایت کرده اند.  

   معاون مجری طرح ملی گندم وزارت جهادکشاورزی با اشاره به این نکته که در کشت دیم مشکل بیشتر و دشوارتر است، تصریح نمود: خوشبختانه کود مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و در تامین کودهای دیگر نیز با انجام هماهنگی لازم مشکلی وجود ندارد توزیع کود در مناطق سردسیر کشور در اولویت قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: در تولیدات بخش کشاورزی و در حوزه زراعت و باغبانی، بهزراعی و بهنژادی نظیر تعویض بذر، نهال اصلاح شده و بذر اصلاح شده دو موضوع اساسی در این بخش می باشند.

مهندس علی رخ افروز ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 20 رقم گندم در کشور کشت می شود و این در حالتی است که در سالهای گذشته یکی دو رقم بیشتر نبود و خوشبختانه با محدویت منابع آبی و کاهش سطح زیرکشت از عملکرد خوبی نیز برخوردار بوده و تولید کاهش نیافته است.

وی در خصوص گوجه فرنگی و پیاز نیز اظهار کرد: در گوجه فرنگی و پیاز هم با وجود کاهش سطح زیرکشت افزایش تولید داریم، با مصرف کود تا 30 درصد، افزایش محصول دیده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان تاکید نمود: با رعایت 4 اصل در تغذیه شامل مقدار کود، زمان مصرف کود، منبع کود و روش استفاده از کود نتایج مطلوبی در تولیدات کشاورزی منجمله در افزایش گندم حاصل می گردد.

مهندس رخ افروز گفت: بهنژادی یک حرکت علمی است و یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش تولید محصولات کشاورزی است.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه بهزراعی مبحث اصلی در کشاورزی می باشد  و نکته اصلی آن تغذیه گیاهی است، افزود: مصرف بموقع کود حداقل 30 درصد تاثیر مثبت در تولید محصولات دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید