Iranian Agriculture News Agency

جشن برداشت محصول سیب در یکی از باغات روستای نخود آباد شهرستان هشترود برگزار شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود از برگزاری جشن برداشت سیب در یکی از باغ های سیب روستای نخود آباد شهرستان هشترود خبر داد.

جشن برداشت محصول سیب در یکی از باغات روستای نخود آباد شهرستان هشترود برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس مجید احمدی ضمن بیان این مطلب افزود: شهرستان هشترود یکی از مهمترین شهرستانهای استان در زمینه تولید محصولات باغی است که سالانه چند صد تن انواع محصولات باغی در آن تولید و روانه بازار مصرف می شود.

وی گفت: در شهرستان هشترود مجموعاً 4 هزار هکتار انواع محصولات باغی وجود دارد که از این میزان سالانه 60 هزار تن انواع میوه بدست می آید.

مهندس احمدی به میزان تولید سیب در این شهرستان اشاره کرد و اظهار نمود: از مجموع سه هزار و 350 هکتار باغ سیب، دو هزار و 700 هکتار بارور و 650 هکتار نابارور هستند که درسال جاری 40 هزار تن سیب برداشت خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود به مشکلات موجود شهرستان در زمینه تولید محصولات باغی به ویژه سیب اشاره کرد و گفت: در شهرستان هشترود تنها سه سردخانه برای نگهداری و ذخیره میوه ها وجود دارد که ظرفیت آنها 15 هزار تن می باشد و از مجموع محصولات باغی هشترود فقط 5 هزارتن آن در سردخانه این شهرستان ذخیره خواهد شد و مابقی آن به خارج از شهرستان فرستاده می شود.  

  مهندس احمدی نبود کارخانه فرآوری میوه جهت تولید بیشتر را از دیگر مشکلات موجود هشترود عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در هشترود کارخانه فرآوری محصولات باغی وجود ندارد لذا این محصولات به خارج از شهرستان فرستاده می شود در حالیکه اگر چنین کارخانجاتی در شهرستان ایجاد شود، انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر افزایش می یابد.

وی اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشن معرفی محصول سیب هشترود است که یکی از مرغوبترین انواع سیب تولید شده در استان به حساب می آید که در صورت حمایت از بهره برداران هشترود می تواند به یکی از قطبهای تولید سیب کشور تبدیل شود.

فرماندار شهرستان هشترود نیز در این مراسم گفت: توسعه در روستاها پیش شرط توسعه در منطقه و کشور می باشد که پس از انقلاب اقدامات اساسی و زیادی در راستای عمران و آبادانی روستا ها و خدمات رسانی به آنها از جمله احداث زیرساخت ها صورت گرفته است اما آنچه در که در برنامه ریزی ها فراموش شده توجه به ظرفیت، پتانسیل و توانمندی خود روستاها بوده است.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته اقدامات اساسی و خوبی توسط خود اهالی منطقه صورت گرفته است و برای نمونه در منطقه سهند آوا که دارای ظرفیت های بسیار بالایی از جهت تولید سیب می باشد که در سال گذشته شاهد افتتاح دو سردخانه 5 هزار تنی بوده ایم که این مسئله باعث می شود سیب هشترود که با نام مراغه به بازار عرضه می شد به نام هشترود به فروش برسد.

فرماندار شهرستان هشترود گفت: به میزانی که بتوانیم صنایع تبدیلی را در منطقه افزایش دهیم از خام فروشی محصولات جلوگیری بعمل خواهد آمد و محصولات با ارزش افزوده بالاتری به به بازار عرضه خواهند شد و همچنین رشد و رونق تولید و اشتغال نیز در گرو فرآوری محصولات می باشد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید