Iranian Agriculture News Agency

میانگین تولید سرانه تخم مرغ در آذربایجان شرقی دو برابر میانگین کشوری است

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی با دارا بودن 185 واحد مرغداری تخمگذار فعال و با تولید سالانه بیش از 90 هزارتن تخم مرغ خوراکی در رتبه 4 کشوری قرار دارد.

میانگین تولید سرانه تخم مرغ در  آذربایجان شرقی  دو برابر میانگین کشوری است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس جاوید بهروزین در حاشیه مراسم روز جهانی تخم مرغ در مدرسه دخترانه شهید چمران شهرک آخمقیه تبریز ضمن بیان این مطلب افزود: استان آذربایجان شرقی با دارا بودن تعداد 185 واحد مرغداری تخمگذار با ظرفیت هشت میلیون و 39 هزار و 470 قطعه ظرفیت پرورش مرغ تخمگذار و با تولید سالانه بیش از 90 هزارتن تخم مرغ خوراکی در رتبه 4 کشوری بوده و 10 درصد از کل تخم مرغ تولیدی کشور در این استان تولید می گردد.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه تخم مرغ در کشور در حال حاضر حدود 11.12 کیلوگرم و میانگین مصرف جهانی آن حدود 15.5 کیلوگرم می باشد ادامه داد: میانگین تولید سرانه تخم مرغ استان 22.6 کیلوگرم می باشد که تقریباً معادل دو برابر میانگین کشوری و بیش از سرانه مصرف است که مقدار اضافه تولید به سایر استانهای کشور و کشورهای همسایه صادر می گردد.

مهندس بهروزین اظهار کرد: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامینها و املاح ضروری به شمار می رود و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد قرار گیرد یک عدد تخم مرغ متوسط 76 کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه آن 3 درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تامین می کند.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان گفت: تخم مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است، ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مانند لبنیات، گوشتها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسید آمینه های ضروری برای سلامتی بدن است.

وی ادامه داد: بیش از 12.5 درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می دهد و هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین قرار گرفته است. تخم مرغ بیشتر ویتامین های مورد نیاز بدن به جزء ویتامین c را دارد، تخم مرغ منبع خوبی از ویتامینهای B ، ویتامین A و ویتامین E  بوده و آنها را به مقدار کافی و لازم در بدن تامین می کند.

مهندس بهروزین گفت: تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تامین سلامتی فرد است به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر است که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوانهای بدن لازم است، املاح دیگر تخم مرغ شامل روی، سلنیم، آهن و کلسیم هستند. تخم مرغ به مقدار خیلی کم کربوهیدرات دارد و فاقد فیبر غذایی می باشد.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان، ادامه داد: 10.8 درصد تخم مرغ را چربی تشکیل می دهد که در زرده آن وجود دارد و کمتر از پنج صدم آن در سفیده موجود است و براساس تحقیقات 11 درصد اسیدهای چرب تخم مرغ از نوع اسیدهای چرب غیراشباع پلی( با چند باند دوگانه) ، 44 درصد از نوع اسیدهای چرب غیراشباع مونو و 29 درصد از نوع اسیدهای چرب اشباع است.

مهندس بهروزین خاطرنشان ساخت: کلسترول و لسیتین مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ هستند و برای ساختمان و عملکرد سلولهای بدن ضروری اند، کلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلولهای بدن را حفظ می کند کلسترول برای تولید هورمونهای جنسی، کورتیزول، ویتامین A و نمک های صفراوی در بدن لازم است.

وی در پایان سخنان خود تاکید نمود: برای کودکان از 9 ماهگی تا 1 سالگی، یک زرده کامل تخم مرغ یک روز در میان و از 2 سالگی به بعد براساس میل کودک 6-5 تخم مرغ در هفته مجاز است، افراد بالغ نیز مجاز به مصرف 3 تا 4 عدد تخم مرغ در هفته هستند. حتی در افرادی که کلسترول خونشان بالاست نبایستی مصرف تخم مرغ را قطع کرد؛ زیرا با کاهش دریافت کلسترول از طریق غذا، سنتز داخلی کلسترول در بدن افزایش یافته و ممکن است بیشتر از قبل شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید