Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد:

لزوم استفاده از کودهای ریزمغذی در افزایش تولید محصولات کشاورزی

همایش آموزشی ترویجی معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان شرقی با حضور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد.

لزوم استفاده از کودهای ریزمغذی در افزایش تولید محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایبجان شرقی ،  مهندس فیروز باقرزاده در این همایش و در حاشیه بازدید از غرفه های شرکت های حاضر در همایش در گفتگو با خبرنگاران بر لزوم استفاده از کودهای ریزمغذی در افزایش تولید محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: امروزه یکی از مهم ترین نیازهای کودی برای اکثر محصولات زراعی و باغی علاوه بر استفاده از کودهای پرمصرف که به عنوان کود تکلیفی در اختیار کارگزاران برای توزیع بین کشاورزان قرار می گیرد، استفاده از کودهای ریز مغذی است که در قالب کودهای غیرتکلیفی برای توزیع بین کشاورزان در اختیار کارگزاران قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از کودهای ریز مغذی در تغذیه گیاهان از روش هایی است که در کشورهای پیشرفته  وتوسعه یافته جهت دست یابی به توسعه پایدار وامنیت غذایی  بکار برده می شود افزود: یکی از مهمترین ابزار مدیریتی که می تواند رشد گیاهی را بهبود بخشد و تولید را بالا ببرد تغذیه گیاه و حاصلخیزی خاک از طریق مصرف بهینه عناصر غذایی مورد نیاز گیاه  (کود) می باشد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: در تغذیه صحیح گیاه نه تنها هر عنصر باید به اندازه کافی و مورد نیاز در اختیار  گیاه قراربگیرد، بلکه ایجاد تعادل و رعایت نسبت میان میزان عناصر مصرفی  از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیر ا در حالت عدم تعادل تغذیه ای با افزودن تعدادی از عناصر غذایی  نه تنها افزایش عملکردی رخ نمی دهد، بلکه اختلالاتی نیز در رشد گیاه ایجاد می گردد و در نهایت افت محصول ایجاد می گردد.

وی با بیان اینکه مروجین کشاورزی ، کارشناسان و کارگزاران بایستی با هماهنگی و تشکیل کلاسهای آموزشی و ایجاد مزارع آموزشی و ترویجی ، توصیه های لازم را به کشاورزان ارایه کنند تا کودهایی که مورد نیاز گیاهان زراعی است مورد استفاده قرار گیرد که در این خصوص همراهی و همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی حائز اهمیت بوده و هست افزود: گیاهان علاوه بر عناصر مختلف ماکرو از قبیل ازت، فسفر، پتاسیم و ... به عناصر میکرو نیز نیاز دارند و این عناصر، از قبیل مس، روی، آهن، بور و ... که هر یک از این عناصر در فتوسنتز نقش اساسی دارد و چنانچه کمبودی در گیاه رخ دهد سبزینه گیاه کاهش یافته و بین رگبرگ‌ها زردی ایجاد می‌شود، لذا نظر به اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی متولی تأمین نهاده‌های کشاورزی است، بر همین اساس با شرکت‌های مختلف قرارداد انعقاد کرده که انواع کودها را تولید کند و وجه تمایز آن با سایر بخش‌های خصوصی، قیمت تمام شده آن و مهمتر از همه نظارت بر کیفیت آن است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به ضرورت توانمند سازی کارگزاران تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به دانش روز گفت: این شرکت در راستای حمایت نهاده ای از بخش کشاورزی برنامه های بسیار خوبی را تدارک دیده است که حمایت از تولیدات داخلی انواع کودهای کشاورزی، توزیع بدون محدودیت کودهای ریزمغذی، تحویل کود با قیمت پایین تر از بازار به کشاورزان و هم چنین کاهش هزینه های حمل و نقل نهاده ها از آن  جمله اند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید