Iranian Agriculture News Agency

افزایش عملکرد بخش کشاورزی در واحد سطح، مهم ترین نقش اعضای بسیج مهندسین کشاورزی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح در واحدهای دامی، زراعی و باغی، مهم ترین نقش اعضاء قشر بسیج مهندسین کشاورزی است.

افزایش عملکرد بخش کشاورزی در واحد سطح، مهم ترین نقش اعضای بسیج مهندسین کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در جلسه شورای قشر این استان که با حضور اعضای سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه عاشورا در اتاق جلسات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: لزوم افزایش عملکرد در واحد سطح هم در واحدهای باغی، زراعی و هم در واحدهای دامی، اصلی ترین دغدغه در بخش کشاورزی در تولید انواع محصولات کشاورزی است و مهندسین کشاورزی می توانند به عنوان قشر مولد و تولید کننده در بخش کشاورزی فعالیت نموده و با ارائه طرح و پروژه در این بخش نقش خود را اجرایی و عملیاتی نمایند.

وی افزود: با توجه به ترکیب تحصیلی و سنی بهره برداران کشاورزی که با میانگین سن بالا می باشند، مهندسین کشاورزی می توانند خدمات فنی و دانش روز کشاورزی را در اختیار بهره برداران کشاورزی قرار دهند تا این عزیزان با استفاده از خدمات مهندسین کشاورزی، عملکرد در واحد سطح را افزایش دهند.

مهندس فتحی ادامه داد: بسیج مهندسین کشاورزی یک تشکل مردم نهاد برای قشر مهندسین کشاورزی است، باید با استفاده از ظرفیت مهندسین و کارشناسان کشاورزی و بکارگیری تجربیات کشاورزان پیشرو، عملکرد تولید در واحد سطح و حجم را در شرایط یکسان افزایش داد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پانزده هزار نفر از مهندسین کشاورزی در سطح استان عضو بسیج مهندسین کشاورزی هستند، اظهار نمود: طرح بسیج همگام با کشاورزی سعی دارد تا از بین اعضاء قشر بسیج مهندسین افراد علاقمند و کارآمد را با کشاورزان همگام و همراه سازد تا بهره برداران کشاورزی بتوانند با استفاده از مزایای این طرح افزایش عملکرد در واحد سطح را عینیت بخشند.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که در فصل کشت پاییزه قرار داریم، می توان به صورت نمادین از ظرفیت قشر بسیج مهندسین کشاورزی در راستای نظارت بر نحوه کاشت کشاورزان، تنظیم دستگاه های ردیف کار و ضدعفونی نمودن بذر استفاده و از اثرات مثبت این اقدام در گره گشایی مشکلات و معضلات بخش کشاورزی بهره مند شد.

مهندس فتحی با اشاره به اینکه کمبود منابع آبی و اشتغال دو مشکل اصلی کشور و در بخش کشاورزی به شمار می آیند، گفت: توسعه گلخانه ها و کشت در محیط های بسته می تواند نقش بسزایی در حل این مشکل ایفاء نماید در این خصوص مهندسین کشاورزی به عنوان مولد در توسعه گلخانه ها فعالیت نموده و از تسهیلات 9 درصدی و در مناطق کمتر توسعه یافته از تسهیلات هفت درصدی بهره مند شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی همچنین افزود: مهندسین کشاورزی می توانند در ترویج و فرهنگ سازی توسعه گلخانه ها در کنار دستگاه اجرایی قرار گیرند و در مدیریت استفاده بهینه از منابع آبی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری، دستگاه اجرایی را مساعدت و یاری نمایند.

وی در خصوص صنعت پرورش کرم ابریشم نیز گفت: پرورش کرم ابریشم به عنوان یک صنعت نوپا و با صرفه اقتصادی و درآمدزا، از اهمیت ویژه ای در تامین معیشت کشاورزان و حل مشکل اشتغال برخوردار است.

مهندس فتحی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: کشت خارشتر در حوضه دریاچه ارومیه دارای پتانسیل بالایی می باشد، خارشتر با دارا بودن 11.5 درصد پروتئین می تواند به عنوان محصول کم آببر در تعلیف دام جایگزین یونجه با آببری زیاد قرار گیرد.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید