Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی استان اعلام کرد:

پرداخت تسهیلات برای پرورش شتر دوکوهانه در آذربایجان شرقی

پرورش شتر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سایر مناطق مستعد ، کم هزینه و اقتصادی تر است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پرورش شتر دو کوهانه، صرفه اقتصادی بیشتری از شتران تک کوهانه دارد.

پرداخت تسهیلات برای پرورش شتر دوکوهانه در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس حبیب شریفیان در گفتگو با واحد خبر صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی شبکه سهند، ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه یکی از 3 حوضه آبریز استان آذربایجان شرقی تقریباً در شرایط اقلیمی نامساعدی قرار دارد، شناسایی و ترویج مشاغل جایگزین در این مناطق در اولویت های سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد.

 وی ادامه داد: یکی از این مشاغل پرورش شتر می باشد، علوفه ای که شتر از آن تغذیه می کند با سایر علوفه های دامی تفاوت دارد و به عنوان گیاهان غیرقابل استفاده برای سایر دام ها می باشد .

مهندس شریفیان با بیان اینکه پرورش شتر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سایر مناطق مستعد کم هزینه و اقتصادی تر است گفت: با پرداخت تسهیلات سعی داریم تا پرورش شترهای دو کوهانه را به لحاظ صرفه اقتصادی بیشتر از شتران تک کوهانه توسعه دهیم تا کشاورزان و دامداران از مزایای این شغل بهره برداری نمایند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه دورگ گیری نیز در حال حاضر در میان گله های شتر در حال افزایش می باشد تاکید کرد: با عنایت به تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع، توسعه پرورش شتر جزو سیاست های اجرایی سازمان جهادکشاورزی استان جای گرفته است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان نیز به ویژگیهای شتر دو کوهانه اشاره نموده و افزود: این نژاد که نسبت به آب و هوای استان آذربایجان شرقی سازگار می باشد؛ میانگین محصول پشم و کرک آن سالیانه 5 کیلوگرم و در حیوانات نر بالغ بیش از 8 کیلو و در نرهای اخته شده به 10 کیلوگرم می‌رسد.

مهندس محمدحسین اقدم افزود: رنگ شترهای دو کوهانه اغلب قهوه‌ای تیره بوده و متوسط وزن 460 کیلوگرم و وزن آنها به 750 تا 850 کیلوگرم و وزن لاشه آنها به 375 تا 475 کیلوگرم می‌رسد.

وی با بیان اینکه میزان شیر تولیدی آنها کمتر از شترهای یک کوهانه می‌باشد افزود: پراکنش آن در استان اردبیل (شهرستانهای پارس آباد و ...) و استان آذربایجان شرقی می باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید