Iranian Agriculture News Agency

اولین جشنواره بادام شهرستان مرند برگزار شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: اولین جشنواره بادام شهرستان مرند با استقبال کم نظیر مردم و مسئولین استانی و شهرستانی در روستای دولت آباد برگزار شد.

اولین جشنواره بادام شهرستان مرند برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس منوچهر رحمانی ضمن بیان این مطلب افزود: شهرستان مرند یکی از شهرستانهای تاریخی، ویژه و بزرگ استان آذربایجان شرقی و در تمامی حوزه های اقتصادی مخصوصا در بخش کشاورزی و تولید انواع محصولات کشاورزی دارای رتبه و مقام در استان و کشور  می باشد.

وی گفت: سازمان جهادکشاورزی و مدیریت شهرستان در بخش کشاورزی دنبال برخی اولویتها هستیم که جزو اولویتهای مهم و اساسی وزارت جهادکشاورزی از جمله اصلاح باغات، مدیریت مصرف بهینه آب، توسعه مکانیزاسیون، اصلاح الگوی کشت، استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی همچون کود و سم برای تولید محصول ارگانیک، ارتقای کمی وکیفی تولید و در نهایت ارتقای بهره وری هستیم.

مهندس رحمانی ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا با انواع برنامه های مختلف از جمله برگزاری کلاسهای آموزشی و ترویجی و استفاده از رساناهای جمعی و... به این اهداف دست یابیم و یکی از موثرترین این برنامه ها اجرای جشنواره های گوناگون می باشد، این جشنواره ها با عنوان جشنواره های محصولی معروف هستند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: اولین ماهیت تمامی این جشنواره ها بحث شکرگزاری از درگاه خداوندی است که به ما عطا نموده، دومین ماهیت تقدیر از باغدارانی است که با شرکت در کلاسهای آموزشی و بهره برداری از کارشناسان زحمتکش جهادکشاورزی استان و شهرستان و مرکز تحقیقات کشاورزی موفق به تولید حداکثری شده اند.

وی اضافه کرد: سومین ماهیت معرفی محصول می باشد اگر محصول خوب معرفی بشود طبیعتاً فروش و بازار یابی آن راحت تر خواهد بود و این باعث رونق تولید و اقتصاد کشاورزان منطقه خواهد شد و چهارمین ماهیت که حائز اهمیت است کارشناسان و محققین و نمونه های کشوری که به این جشنواره دعوت شده اند زمینه را برای تبادل مباحث علمی و عملی بین کشاورزان بیشتر می کند.

مهندس رحمانی به ارقام مهم بادام موجود در شهرستان شامل ارقام دیرگل آذر، سهند و شکوفه و فرانسیس و منقا، سنگی، نون پاریل، اسپانول و ارقام محلی اشاره نمود و ادامه داد: شهرستان مرند حدود 735 هکتار سطح زیرکشت باغات بادام در استان را به خود اختصاص داده که حدود 510 هکتار بارور با متوسط تولید 460 کیلوگرم مغز بادام در هکتار و سالانه 234 تن محصول به اسم شهرستان مرند تولید می شود که ارزش ریالی آن حدود 25 میلیارد تومان می باشد.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از تولید کنندگان برتر بادام شهرستان مرند آقایان تقی منوچهری (بنیانگذار و مروج فعال کشت وتوسعه بادام در روستای دولت آباد شهرستان مرند)، صادق شریفی، حبیب صالحی، رستم پورآقا، رجب عابدینی، حاج عباس عابدینی(کشاورز وباغدار نمونه شهرستان و استان) و از دکترجلیل دژم پور محقق برتر مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی با اهدای لوح و جوائز از طرف اعضای ستاد اولین جشنواره بادام شهرستان مرند تجلیل بعمل آمد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید