Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

اجرای بزرگترین پروژه‌ آبی شمالغرب کشور درخداآفرین، بخش کشاورزی در مرزهای آذربایجان شرقی را جانی دوباره می‌دهد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با اجرای کامل بزرگترین پروژه‌ آبی شمالغرب کشور در شهرستان خداآفرین کشاورزی در مرزهای استان آذربایجان شرقی جانی دوباره می گیرد.

اجرای بزرگترین پروژه‌ آبی شمالغرب کشور درخداآفرین، بخش کشاورزی در مرزهای آذربایجان شرقی را جانی دوباره می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در حاشیه بازدید از پروژه آبهای مرزی در شهرستان خدا آفرین که با حضور مهندس سیدعلی مختاری نماینده مجری آبهای مرزی طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور ، مدیران شرکت های پیمانکار و مشاورین پروژه انجام پذیرفته بود با بیان اینکه آبیاری و زهکشی شبکه های فرعی خداآفرین یکی از پروژه‌های مهم کشوری است گفت: طرح های پایاب سد خدا آفرین یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبی شمال غرب کشور است چرا که با اجرای آن تحولاتی عظیم  در افزایش تولید محصولات کشاورزی استان شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح بزرگ ملی علیرغم مشکلات مالی دولت با تخصیص اعتبارات مناسب درحال تکمیل و بهره‌برداری است ادامه داد: از پایاب 74 هزار هکتاری سد خداآفرین 12 هزار هکتار در استان آذربایجان شرقی واقع شده است که در فاز اول 5290 هکتار اجرا و در حال بهره برداری است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی از سال ۱۳۹۴ در سطح آذربایجان شرقی شروع شده و تا پایان مهرماه سال جاری عملیات اجرایی آن در صورت تامین اعتبار به پایان خواهد رسید گفت: این طرح تاکنون بیش از 95.16 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تامین آب مورد نیاز، این اراضی تا پایان شهریور ماه به زیر کشت می‌رود .

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در سطح استان علاوه بر افزایش زمینه اشتغال، سبب مهاجرت معکوس نیز می‌شود افزود: با اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی میزان متوسط برداشت محصولات کشاورزی حداقل به چهار تن در هکتار افزایش خواهد یافت؛ ضمن اینکه امکان کشت دوم نیز برای کشاورزان و بهره برداران ممکن می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از دیگر مزایای این طرح را احداث صنایع تبدیلی تکمیلی جانبی و فراوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه و تولید محصولان کشاورزی در فضای بسته و گلخانه ای، تاثیر مستقیم در رونق اقتصادی و امنیت غذایی در تراز ملی و استانی و همچنین محرومیت زدایی از دیگر اهداف این طرح بوده است.

نماینده مجری طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور نیز با بیان این‌ که آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بهره‌مند از طرح بزرگ آب‌ های مرزی است، افزود: در این استان سطح ابلاغی ۱۹ هزار ۸۴۰ هکتار بوده که 18هزار و 740 هکتار عملیات اجرایی و همچنین 1100هکتار نیز برای احداث سایت گلخانه در اختیار سرمایه گذاران در بخش گلخانه مدنظر قرار گرفته است.

 مهندس سیدعلی مختاری با بیان اینکه تاکنون 16 هزار و 800 هکتار مورد بهره برداری قرار گرفته است گفت: مابقی نیز درصورت تامین آب و اجرای خطوط اصلی توسط وزارت نیرو به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: با اجرای طرح‌های انجام شده، حدود ۱۳۲ هزار تن بر تولیدات استان اضافه شده و موجب ایجاد شغل برای 15 هزار نفر(مستقیم و غیرمستقیم) خواهد گردید.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید