Iranian Agriculture News Agency

رسولی:

تصمیم شرکتهای پتروشیمی جهت افزایش سه برابری قیمت فروش کود اوره تحویلی به کشاورزان متوقف شد

عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: تصمیم شرکت‌های پتروشیمی جهت افزایش سه برابری قیمت فروش کود اوره تحویلی به کشاورزان متوقف شد .

تصمیم شرکتهای پتروشیمی جهت افزایش سه برابری قیمت فروش کود اوره تحویلی به کشاورزان متوقف شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس حمید رسولی در گردهمائی سراسری آموزشی مدیران ستادی واستانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تبریز به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت پرداخت و گفت: از 2.8 میلیون تن کود ابلاغی ، در حدود یک میلیون و 250 هزار تن کودهای مختلف در کشور تدارک دیده شده است که در بازه زمانی چهار ماهه اول سال جاری حدود 44 درصد محقق و عملیاتی شده و از این مقدار 820 هزار تن وارد شبکه شده است در صورتی که سال گذشته در همین مقطع میزان کود وارد شده به شبکه 600 هزار تن بود که نسبت به سال قبل 33 درصد افزایش عملکرد داشته ایم .

وی با بیان اینکه در کود اوره نیز 53 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته ایم  ادامه داد: در سال قبل 484 هزار تن مصرف شده بود که امسال به 614 هزار تن رسیده است .

وی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک کود در سال گذشته به میزان 289 هزار تن بود که امسال به 391 هزار تن افزایش یافته است افزود: میزان واردات کود نیز علیرغم همه محدودیت ها از نظر وزنی 79 درصد و از نظر ارزش 66 درصد رشد داشته است .

مهندس رسولی با بیان اینکه در تمامی شاخص ها اعم از تامین، تدارک ، ذخیره سازی ، فروش و ... رشد خوبی داشته ایم و باید شکرگزار باشیم ادامه داد : سال قبل توانستیم 51 نوع کود را خارج از شبکه به سبد اضافه کنیم که این مقدار در سال جاری به 211 نوع کود رسیده است و در مجموع فروش چهارماهه سال قبل 5 میلیارد و یکصد میلیون تومان بود که در مدت مشابه سال جاری به 19 میلیارد تومان رسیده است با این حال شرکت خدمات کشاورزی یک سنت تعهد ارزی ندارد و در سال قبل و سال جاری یک ریال دموراژ نداشته ایم .

وی با اشاره به اینکه این شاخص های مثبت در شرایطی اتفاق افتاده که با چندین چالش همچون چالش حمل و نقل در سال گذشته، چالش افزایش قیمت کود از جانب پتروشیمی ها،  چالش تحریم و مشکل انتقال ارز ، چالش گمرک و چالش های دیگر مواجه بودیم ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی از ابتدای تیرماه از تحویل کود اوره با قیمت‌های مصوب دولت به بخش کشاورزی خودداری واعلام کرده بودند که کود اوره را براساس قیمت‌های بورس کالا تحویل می دهند که اجرایی شدن این موضوع منجر به افزایش سه برابری قیمت فروش کود اوره تحویلی به کشاورزان می شد که خوشبختانه با کمک معاون اول رئیس جمهور ، رئیس کمیسیون کشاورزی و پیگیریهای وزارت جهادکشاورزی این موضوع فعلا بصورت موقت متوقف شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید