Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی استان اعلام کرد:

ممنوعیت خرید وفروش ونگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجانشرقی گفت: برابر مصوبات هیئت دولت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، هرگونه خرید و فروش، حمل و نگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک و هویت گذاری، ممنوع و کالای قاچاق محسوب می شود.

ممنوعیت خرید وفروش ونگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ، مهندس حبیب شریفیان در حاشیه گردهمائی و کلاس آموزشی عاملین و مجریان معرفی شده از سوی تشکلهای مربوطه جهت پلاک کوپی، در محل مجتمع شهید کسائی تبریز با اعلام این مطلب گفت: برای جلوگیری از قاچاق دام زنده از کشور، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شیوه نامه ای را با کمک کارشناسان و دستگاه های نظارتی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور تنظیم کرد که در دی ماه ۹۷ توسط دولت تصویب و اواخر سال گذشته ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: بر اساس این شیوه نامه 5 ماده ای که به تصویب هیئت دولت رسیده ، چنانچه دام های کشور بعد از یک مدت مشخص، هویت دار نشوند، مصداق کالای قاچاق محسوب می شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: مهلتی که برای پلاک گذاری و هویت دار کردن دام های سنگین تعیین شده شش ماه و برای دام های سبک یکسال از زمان تصویب شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

 مهندس شریفیان گفت: بر اساس این شیوه نامه، هرگونه خرید و فروش و تغییر مالکیت دام باید در سامانه هویت مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی ثبت شود و هرگونه حمل و نقل دام بدون پلاک ممنوع است و دامداران و مالکینی که مبادرت به حمل و جابجایی دام می کنند باید از سازمان دامپزشکی و سایر ارگان ها مجوز دریافت کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این شیوه نامه، استان های کشور به دو گروه الف و ب تقسیم شده اند و گروه الف شامل استان های مرزی و بخشی از استان های مرکزی هستند که تردد دام در آنجا زیاد است و از هم اکنون در این استان ها هر گونه حمل و نقل دام باید با پلاک و مجوز صورت گیرد.

مهندس شریفیان اذعان داشت: برای استان های گروه ب، شش ماه تا یکسال از زمان تصویب شیوه نامه، فرصت برای هویت دار کردن دام داده شده است.

 وی گفت: از این پس برای دام های اصلاح نژادی و گله های صنعتی، نصب شماره و پلاک در دو گوش و برای سایر دام های کشور نصب پلاک در یک گوش دام در نظر گرفته شده است.

مهندس شریفیان درباره اجرای عملیات پلاک گذاری دام اذعان داشت: عاملین و مجریان معرفی شده از سوی اتحادیه دامداران، اتحادیه عشایری، اداره کل دامپزشکی و صندوق بیمه کشاورزی با استفاده از واحدهای خود در اقصی نقاط استان اقدام به نصب پلاک گوش دام ها می نمایند و اطلاعات دام های پلاک گذاری شده در سامانه هویت دام مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی و سامانه سازمان دامپزشکی ثبت می شود.

 وی با بیان اینکه هزینه 3 هزار تا 8300 تومانی پلاک گذاری دام ها بسته به نوع دام بر عهده مالکین دام ها است افزود: هویت دار کردن دام در قانون نظام جامع دامپروری سال ۸۸ آمده و وزارت جهاد کشاورزی موظف شده کل دام ها را هویت دار کند و طی ۱۰ سال گذشته بر اساس میزان اعتبارات دریافتی سالانه تعدادی از دام های استان بر حسب اولویت بندی و با اولویت دام سنگین، هویت گذاری شده اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: با تصویب شیوه نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از این پس تفاهم شده کلیه ارگان های دخیل در هویت گذاری دام از شماره استاندارد ۱۵ رقمی استفاده کنند.

وی درباره مشکلات مربوط به پلاک گذاری دام ها نیز اظهار داشت: تامین پلاک دام و مواد اولیه آن و نیروهای آموزش دیده در سطح استان از محدودیت های اصلی عملیات هویت گذاری دام هستند و این سازمان در حال پیگیری رفع این مشکلات می باشد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید