Iranian Agriculture News Agency

آل هاشم در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

تلفات دامی عشایر در آذربایجان‌شرقی به یک هزار و ۳۰۰ رأس رسید

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی از وارد شدن خسارت به روستاهای عشایرنشین این استان در اثر جاری شدن سیلاب و بارش برف خبر داد.

تلفات دامی عشایر در آذربایجان‌شرقی به یک هزار و ۳۰۰ رأس رسید

سیدمحمدحسن  آل هاشم در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  با اشاره به بارش سنگین باران در شهرستان‌های استان بیان کرد: در اثر سیل خسارات زیادی به قشلاقات عشایری وارد شده است.

وی افزود: بارش‌های سیل‌آسا در قشلاقات شهرستان‌های اهر و کلیبر به‌خصوص روستاهای چولقشلاقی، ساری سولی و سوت توت در شهرستان اهر و قره قیه، دلاوران، شاملوی کوچک، قره داغلو و چات قیه در شهرستان کلیبر موجب تخریب راه‌های عشایری، مزارع کشاورزی، منازل، آغل، انبارکاه و علوفه و تلف شدن احشام و ماکیان شد.

وی ادامه داد: اعضای ستاد مدیریت شهرستان‌ها از جمله فرمانداری، بخشداری، جهادکشاورزی، بنیاد مسکن، دامپزشکی، بیمه کشاورزی، عوامل راهداری و هلال احمر و خادمین عشایر استان با اعزام چندین اکیب در مناطق آسیب‌دیده از سیل، برای امدادرسانی به سیل‌زدگان اقدام کردند.

وی ضمن درخواست از دستگاه‌های ذیربط در یاری رساندن به عشایر خسارت دیده گفت: برآورد خسارت وارده به عشایر در قشلاقات مذکور بعد از بررسی‌های دقیق و لازم اعلام خواهد شد.

 مدیرکل امور عشایر استان همچنین با حضور در مناطق عشایری سراب و بازدید میدانی از عشایر آسیب دیده گفت: عشایر استان که به دلیل خشکسالی، کوچ بهاره خود به ییلاقات را با وجود تذکرات ستاد کوچ پیش از موعد آغاز کرده بودند با بارش برف، با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند.

وی گفت: عشایر در شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، کلببر، خداآفرین و سراب در میان بندها و ییلاقات، با برف و کولاک مواجه شدند.

آل هاشم از حضور فرمانداران، نمایندگان، بخشداران و  همکاران امور عشایر شهرستان ها و امدادگران هلال احمر آذربایجان شرقی  در مناطق آسیب دیده از برف و کولاک، در همان ساعات اولیه جهت بازدید و یاری به عشایر در منطقه و از نجات جان یک نوزاد و دو کودک خردسال عشایری گرفتار در برف در ییلاقات  شهرستان اهر نیز خبر داد.

وی افزود: با توجه به گزارش‌های رسیده بر اثر شدت سرما و برودت دما در این مناطق طی دو روز تعدادی از دام عشایر تلف شده است و خسارت‌هایی به راه‌های عشایری و چادرها و آلاچیق و وسایل زندگی عشایر وارد شده است.

وی افزود: قسمتی از نیازهای اولیه عشایر گرفتار در برف و کولاک شامل نان، نفت سفید، کپسول گاز، پتو، والور، نایلون و اقلام خوراکی تامین و توسط خادمین عشایر استان و نیروهای امدادرسانی در بین آنان توزیع شده است ولی اقلام گرمایشی ازجمله پتو، والور، نایلون همچنان مورد نیاز است.

آل هاشم با بیان اینکه امسال در مناطق عشایری بارش کم است و همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط وظیفه دارند با توجه به آیین نامه ساماندهی عشایر به این قشر در تامین نهاده‌های دامی کمک کرده و برای حل مشکلات عشایر نقش خود را به نحو احسن ایفا کنند. 

وی بیان کرد: نهاده‌ دامی شامل علوفه، سبوس و جو تهیه و در اختیار عشایر آسیب دیده قرار داده شد و این خدمات ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت.

آل هاشم با بیان اینکه تعاملات و همکاری‌های لازم با فرمانداران و بخشداران در راستای ارائه خدمات بهتر به عشایر انجام خواهد شد، گفت: اداره کل امور عشایر استان و منابع طبیعی آذربایجان شرقی پیش از این در مورد ورود پیش از موعد عشایر به مراتع هشدار داده بود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیشترین حجم خسارت در ییلاقات مربوط به شهرستان اهر با یکهزار رأس دام، شهرستان کلیبر ۲۰۰ رأس و شهرستان سراب با ۱۰۰ راس تلفات دام است، افزود: اداره‌کل امور عشایر آذربایجان‌شرقی تلاش می‌کند تا با تأمین منابع مالی و پیگیری برای پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض از عشایر خسارت‌ دیده از بارش برف و برودت هوا حمایت کند.

گفتنی است جاری شدن سیل و بارش برف در ماه دوم فصل بهار، عشایر در حال کوچ استان آذربایجان شرقی را غافلگیر کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید