Iranian Agriculture News Agency

فتحی مطرح کرد:

ضرورت ایجاد و تکمیل زنجیره تولید برای رونق صنعت دام و طیور در آذربایجان شرقی

تکمیل زنجیره تولید دام و طیور گامی در راستای توسعه پایداربخش کشاورزی استان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بر ضرورت ایجاد و تکمیل زنجیره تولید برای رونق صنعت دام و طیور در آذربایجان شرقی تاکید کرد.

ضرورت ایجاد و تکمیل زنجیره تولید برای رونق صنعت دام و طیور در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه فعالان بخش کشاورزی شهرستانهای مراغه و عجب شیر در فرمانداری مراغه با حضور نماینده  و فرماندار مراغه با تبریک فرارسیدن اعیاد نیمه شعبان گفت: مرغداران شهرستان اعم از مرغداران گوشتی و تخم گذار که از زمان اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها فشار عمده حاصل از اجرای طرح را بر دوش می کشند، در این مدت به معنای واقعی کلمه ایثار کرده اند و سازمان جهادکشاورزی نیز تلاش کرد تسهیلات مربوط به طرح مردمی سازی را نهایی کند که جا دارد از بانک کشاورزی نیز که با عنایت ویژه ای این تسهیلات را در اختیار مرغداران قرار داد، قدردانی کنیم. از 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده دولت برای این امر 10 هزار میلیارد تومان تامین شد و 10 هزار میلیارد تومان دیگر در حال کارسازی است تا بانک کشاورزی تعهدات خود را به انجام رساند.

وی در ارتباط با وام مکانیزاسیون گفت: وقتی صحبت از مکانیزاسیون می شود تنها زراعت مدنظر نیست بلکه مکانیزاسیون باغبانی و دام را نیز شامل می شود و بانک کشاورزی مجاز به عدم پذیرش مرغداران و دامداران معرفی شده از سوی سازمان جهادکشاورزی برای وام مکانیزاسیون نیست در مورد بخشودگی جرایم مرغداران نیز تنها مرجعی که می توان مراجعه کرد بند خ ماده 33 است که باید در کمیته پیش بینی شده با حضور مدیر بحران استان، سازمان جهادکشاورزی، بانک مربوطه و خود بهره بردار ادله ای برای بخشودگی ذکر و استناد گردد. در مورد وام مربوط به نژاد آرین نیز باید توجه کرد که این امر موضوع استانی نیست و جوجه ریزی آرین در سطح کشوری انجام می شود و در تسهیلات مربوطه مشکل خاصی وجود ندارد بجز مشکلاتی در سامانه خرید که در جهت گزارش و رفع آن اقدام خواهد شد.

فتحی در ارتباط با مشکلات مربوط به سویا گفت: با توجه به عدم تخصیص در روزهای اخیر بارگذاری صورت نمی گرفت اما با توجه به رفع مشکل تخصیص ارز به واردکنندگان این مشکل حل شده است. مسئله ای که باید تامل کرد این است اگرچه کود و سم بی کیفیت در کاهش بهره وری و هزینه تمام شده دخیل است اما فارغ از این نهاده ها نیز بهره وری زراعی و باغی ما باید افزایش یابد وقتی راندمان برداشت پایین بوده و هزینه تولید بالا باشد، توان رقابت در بازار وجود نخواهد داشت. بنابراین مسائل فنی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه حمل و نقل و کشتیرانی در حوزه فعایت های وزارت جهادکشاورزی نیست اظهار کرد: خوشبختانه اخیرا در استان ما شرکتی در امر خرید کشتی ورود کرده و جلسات اولیه در سطح وزارتخانه پیش رفته است. هر اندازه بتوانیم در حوزه حمل و نقل با کامیون و کشتیرانی به شرایط مطلوب نزدیک شویم ضایعات محصولات کاهش پیدا خواهد کرد.

فتحی در مورد برگشت دلار بعد از صادرات گفت: وزارت جهاد کشاورزی در این راستا رایزنی هایی در حوزه تجارت انجام داده و به بیان مقام عالی وزارت به زودی اعمال تخفیفات 50 الی 60 درصدی برای محصولات کشاورزی صورت خواهد گرفت.

وی در ارتباط با مرغداری های بدون پروانه گفت: مشکل اصلی این مرغداران مشکل آب است که مانع دریافت مجوز می شود. اگر این مرغداری ها بتوانند تامین آب نموده و در قالب مدیریت واحد گردآیند از نظر سازمان جهادکشاورزی مشکلی نخواهند داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: معادنی که به بخش کشاورزی ضرر و زیانی وارد نمایند مکلف به جبران هستند و در واقع در قبال فعالیتی که انجام می دهند اگر آلایندگی وارد نمایند باید جبران نمایند و نیز مسئولیت اجتماعی فعالیت شان را پذیرا باشند.

فتحی در ارتباط با بیمه محصولات کشاورزی ابراز کرد: طبیعتا نمی توان گفت عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی بی نقص است. مروری بر عملکرد این صندوق از ابتدا تاکنون روندی کاهشی را نشان می هد که علت آن نیز به گزارشات کارشناسی و تاخیر در پرداخت سهم دولتی بیمه به صندوق بر می گردد. برای گسترش بیمه نباید محدودیتی برای شرکتهای کارگزاری بیمه ایجاد شود و تمامی شرکتهای نظام مهندسی باید قادر به انجام اینکار باشند و در برآورد غرامت نیز بانک کشاورزی و جهادکشاورزی باید در آن حوزه ورود نمایند تا رضایت کشاورز جلب شود.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد و تکمیل زنجیره تولید برای رونق صنعت دام و طیور در آذربایجان شرقی، تکمیل زنجیره تولید دام و طیور را گامی در راستای توسعه پایدار بخش کشاورزی استان دانست و افزود: تا زمانیکه صنعت دامداری استان زنجیره ای تشکیل ندهد مشکلاتی مانند پرداخت هزینه شیر وجود خواهد داشت. لذا فرصت مناسبی است از اتحادیه ها، تعاونی ها و تعاونی دامداران دعوت شود تا به ایجاد زنجیره مشارکتی اقدام شود.

فتحی افزود: زنجیره‌های تولید داخلی در این بخش باعث مدیریت یکپارچه از مزرعه تا سفره، ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و ثبات بازار می‌شوند و حلقه‌های مستحکمی که با پیوند یافتن، صنعت دام و طیور را در مسیر جدیدی قرار می دهد.

گفتنی است رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در پایان این جلسه ضمن حضور در میز خدمت فرمانداری مراغه به صورت رو در رو با جمعی از کشاورزان و بهره برداران شهرستان مراغه و عجب شیر ملاقات و به مشکلات آنان رسیدگی کرد.

 

 

حجم ویدیو: 7.24M | مدت زمان ویدیو: 00:01:28
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید