Iranian Agriculture News Agency

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزشی و ترویجی سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل زندان‌های آذربایجان شرقی

همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در زمینه آموزش مهارت‌های شغلی به زندانیان

تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزشی و ترویجی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی آذربایجان شرقی منعقد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزشی و ترویجی سازمان جهاد کشاورزی  استان و اداره کل زندان‌های آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  این تفاهم‌نامه در راستای تبیین سیاست‌های سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و نظر به اهمیت آموزش و کسب مهارت و ترویج در ارتقاء دانش علمی و عملی بهره‌برداران و در نتیجه ایجاد زمینه‌های اشتغال پایدار که نقش اصلی و اساسی در جلوگیری از تبعات بیکاری در جامعه، پرورش استعدادها، ایمن‌سازی جامعه از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از تکرار جرم زندانیان آزاد شده، استقلال مادی و کمک به معیشت خانواده‌های زندانیان آزاد شده، ایجاد عزت‌نفس و ادامه زندگی آبرومندانه در جامعه داشته و همچنین فراهم کردن زمینه‌های مشارکت و همکاری در ارتقای حرفه‌آموزی زندانیان و برخورداری آنان از خدمات آموزشی لازم، فی‌مابین سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی آذربایجان شرقی امضا شد.

موضوع این تفاهم‌نامه، بهره‌برداری و استفاده بهینه از ظرفیت، پتانسیل‌ها و امکانات موجود در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به ‌منظور آموزش مهارت‌های شغلی و ایجاد زمینه‌های اشتغال و توانمندسازی زندانیان استان برای اشتغال به حرف آبرومندانه با انگیزه کسب روزی حلال و ادامه شیوه زندگی سالم اجتماعی و ارتقاء سلامت جامعه و پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی و همکاری مشترک برای بهره‌مندی از خدمات علمی مشاورهای نظارتی و آموزشی در زمینه‌های کشاورزی و دامپروری در زندان‌های استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: اقتصاد، اشتغال، معیشت و گذران زندگی عوامل عمده‌ای هستند که در کاهش جرم در جامعه نقش ایفا می‌کنند و اگر به این موضوعات توجه شود تعداد افرادی که وارد زندان می‌شوند کمتر می‌شود.

اکبر فتحی با اشاره به رویکرد سازمان زندان‌ها که رویکرد آموزش مهارت و کسب درآمد و اشتغال‌زایی است گفت: این رویکرد قابل‌تحسین و ارزشمند است. واقعیت امر این است که باید به فکر آینده زندانی هم بود که بعد از آزادی بتواند زندگی خود را اداره کند. توجه به اشتغال زندانیان از برگشت آنان به زندان جلوگیری می‌کند و از طرفی از تکرار جرم هم پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: ما در قبال وظیفه انسانی، رسالت و مسئولیت اجتماعی وظیفه‌ داریم تا در زمینه آموزش به زندانیان در موضوعات مختلف از جمله کشاورزی، صنایع تبدیلی و دام و طیور، با سازمان زندان ها همکاری کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دنیا مهارت حرف اول را می زند ادامه داد: ما با کمال میل آمادگی داریم تا در زمینه آموزش، ترویج و افزایش توانمندی های حرفه ای افراد در حوزه کشاورزی با سازمان زندان ها همکاری کنیم.

فتحی تاکید کرد: با توجه به اینکه بعد از آموزش، گواهی برای افراد ارائه می شود، باید زمینه ای فراهم شود تا افراد از این گواهینامه ها برای ارائه مدارک مورد نیاز به منظور دریافت تسهیلات استفاده کنند.

وی بیان کرد: ما همچنین آمادگی داریم تا در زمینه ایجاد اشتغال برای زندانیان بعد از آزاد شدن نیز از طریق بخش خصوصی شرایطی را فراهم کنیم.

مدیرکل زندانهای استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نگرش سازمان زندانها، امروز متفاوت با زندان های حقوقی دنیاست گفت: هدف و سیاست اصلی سازمان زندان ها، فقط نگهداری زندان ها نیست، در برنامه های تحولی قوه قضائیه سیاست این است که اصلاح مجرم به معنای واقعی از طریق آموزش‌های دینی، قرآنی، کشاورزی و صنعتی انجام گیرد.

محمد جوادی با بیان اینکه ۱۱۱ عنوان برنامه فرهنگی برای تغییر نگرش مجرمان در زندان های استان انجام گرفته است ادامه داد: در کنار اینها به برنامه های حرفه آموزی هم توجه ویژه شده است و در سال 1401، 5 هزار و 600 نفر تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفته و 4 هزار نفر نیز موفق به کسب گواهینامه های فنی و حرفه ای شده است.

وی بیان کرد: در زمینه آموزش های کشاورزی نیز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اقدامات خوبی انجام گرفته است. حدود 40 درصد افرادی که وارد زندان می شوند می توانند تحت آموزش های کشاورزی قرار بگیرند تا در جامعه فردی موثر باشند. وقتی به جامعه تحویل داده می شود فردی توانمند باشد.

مدیرکل زندانهای آذربایجان شرقی اظهار کرد: انتظار می رود در ترویج و آموزش کشاورزی در زندان های استان اقدامات خوبی انجام بگیرد. اگر افرادی که در زندان ها هستند با روش های نوین کشاورزی آشنا شوند و این آموزش ها منجر به درآمد و تولید ثروت شود، هم آسیب های جامعه کاهش پیدا می کند و هم خانواده آن فرد مشکل مالی نخواهد داشت.

جوادی گفت: ما به دنبال ایجاد مرکزی هستیم تا برای حدود هزار نفر اشتغالزایی کنیم و با این اشتغالزایی هم آسیب های اجتماعی کمتر می شود و هم از بازگشت مجدد زندانیان به زندان جلوگیری می کند. از سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خواهش داریم تا برای ایجاد این مرکز همکاری و مساعدت لازم را انجام دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید