Iranian Agriculture News Agency

گوزلی مطرح کرد:

حاشیه رودخانه ارس یکی از قطبهای تولید و پرورش ماهیان خاویاری در کشور

بازدید سرپرست شیلات استان از پروژه ها و پتانسیلهای شیلاتی حاشیه ارس استان آذربایجان شرقی

سرپرست مدیریت شیلات استان آذربایجان شرقی در راستای رفع مشکلات توسعه شیلات و آبزی پروری از پروژه ها و ظرفیت های شیلاتی و صید و صیادی شهرستانهای خدا آفرین و جلفا بازدید کرد.

حاشیه رودخانه ارس یکی از قطبهای تولید و پرورش ماهیان خاویاری در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، جواد گوزلی در این بازدید با همراهی علی خدایی مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین و  فیروز طلوع حیات معاون شیلات استان از پتانسیلها و قابلیتهای حاشیه رودخانه ارس درمحدوده شهرستانهای جلفا وخدا آفرین بازدید کرد.

سرپرست مدیریت شیلات استان درحاشیه این بازدید درجمع بهره برداران و فعالین حوزه شیلات وآبزیان منطقه و در گفتگو باخبرنگاران با بیان اینکه وجود رودخانه دائمی ارس در شهرستانهای حاشیه این رودخانه، ظرفیت و پتانسیل بالایی برای توسعه آبزی پروری و گردشگری شیلاتی به وجود آورده گفت: حاشیه این رودخانه مرزی در راستای آبزی پروری، بهره وری بهینه از منابع آبی، ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزوده از جمله دستاورد‌های با ارزش شیلاتی در استان است.

 وی با بیان اینکه شهرستان جلفا با دارا بودن اقلیم مطلوب، از پتانسیل بالایی در امر پرورش ماهیان سردآبی و خاویاری برخوردار است افزود: طرح ماهیان خاویاری در قالب پایلوت از سال ١٣٩٣ در حاشیه رودخانه ارس اجرا شده است و خوشبختانه این طرح مسیر پیشرفت را طی کرده و مطابق برنامه ریزی انجام شده  هم اکنون طرح توسعه‌ای آن شامل فرآوری و بسته‌بندی اجرایی می شود.

گوزلی ادامه داد: پروژه شهید سلیمانی شهرستان خداآفرین از پروژه های شاخص استان با ظرفیت تولید 1500 تن در سال به عنوان بزرگترین واحد سرپوشیده پرورش ماهی قزل آلای شمالغرب کشور می باشد و فاز اول این مگاپروژه شیلاتی استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ 5000 میلیارد ریال و با تولید 300 تن ماهی قزل آلا در حال بهره برداری است .

وی افزود: رفع موانع موجود در بخش شیلات، عزمی جدی و مساعدت و هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط را می طلبد، اگرچه با حرکت جهادی همکاران در مجموعه شیلات استان شاهد پیشرفتهای چمشگیری بوده ایم اما ضروری است کلیه مسئولین در این حوزه، ضمن دانش بینان کردن فعالیتهای شیلاتی نسبت به تلاشی مضاعف برای توسعه آبزی پروری و آبزی مصرفی قدم بردارند .

سرپرست مدیریت شیلات استان در خاتمه ضمن اظهار امیدواری برای  قابلیت تبدیل حاشیه رودخانه ارس به یکی از قطبهای تولید و پرورش انواع ماهیان پرورشی به خصوص ماهیان خاویاری در کشور، توصیه کرد: افراد علاقمند به سرمایه گذاری در این بخش با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستانهای خداآفرین و جلفا و یا مدیریت شیلات استان از فرصت بوجود آمده برای فعالیت اقتصادی استفاده کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید