Iranian Agriculture News Agency

تولید بیش از 9 هزارتن انواع آبزیان در استان آذربایجان شرقی

مدیر جدید شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی معرفی شد

مراسم تودیع و معارفه سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مسئول حوزه نمایندگی حوزه ولی فقیه در سازمان، معاونین و تعدادی از مدیران در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

تولید بیش از 9 هزارتن انواع آبزیان در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، در این مراسم جواد گوزلی سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی معرفی و از خدمات قاسم جعفروند در مدت تصدی این سمت، تقدیر شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این مراسم حوزه شیلات را از بسترهایی دانست که موجب اشتغالزایی در کشور می شود و افزود: اگر ظرفیت های صادراتی در زمینه شیلات را احیا کنیم و گره هایی که در صادرات به کشورهای همسایه مانند روسیه و آذربایجان وجود دارد را شناسایی کنیم و نسبت به رفع آن اقدام کنیم، ارزآوری قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

اکبر فتحی شیلات را با توجه به قدرت ارزآوری آن از اولویت های سازمان جهادکشاورزی در استان معرفی کرد و ادامه داد: باید تلاش کنیم تا علاوه بر پرورش، بر صادرات شیلات نیز توجه داشته باشیم و استفاده از توان مجموعه های دانش بنیان در این حوزه، از اولین اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که این مجموعه ها ظرفیت زیادی در طراحی و ساخت ادوات و جذب سرمایه گذاری با ارائه طرح های دانش بنیان دارند و حمایت از این مجموعه ها می تواند در حوزه شیلات استان به رشد سریعتری برساند.

وی با اشاره به لزوم همکاری بین مدیریت شیلات و امور آبزیان و سایر مدیریتها و معاونتهای سازمان جهادکشاوزی گفت: این همکاری می تواند هدف گذاری که برای میزان تولید آبزیان قرار داده شده است را افزایش دهد و با شناسایی بستر های تولید، از آب موجود در استان برای پرورش آبزیان و آبیاری محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به وجود ظرفیت مناسب حوزه شیلات در حوضه آبریز ارس و حوضه سفید رود، گفت: علیرغم اینکه در شهرستانهای جلفا و خداآفرین، سرمایه گذاریهای مناسبی که در حوزه شیلات انجام شده است اما ظرفیت های زیادی در شهرستان استان در حوزه شیلات وجود دارد که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

فتحی افزود: در حاشیه ارس، اراضی آزاد شده ای که سازمان آب منطقه ای استان آزاد کرده است و در اراضی خصوصی نیز بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه شیلات وجود دارد، بنابراین باید علاوه بر تامین زیرساخت های لازم، برای یافتن سرمایه گذاران نیز تلاش کنیم.

وی ادامه داد: ما باید به دنبال سرمایه گذار برویم و انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری را ایجاد کنیم و در همین راستا نیز با شرکت شهرک های کشاورزی نیز تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم، تا زیرساخت های خود را در اختیار بخش شیلات نیز قرار دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی سد خداآفرین و سایر سدهای استان را بستری مناسب برای پرورش ماهی در قفس دانست و اظهار کرد: موانعی فراسازمانی که در این حوزه وجود دارد باید برطرف شود و مواردی که نیاز است و در صورت نیاز در شوراهای تصمیم گیری استانی مطرح شده و مجوزهای لازم جهت تسهیل گری را دریافت کنیم.

فتحی با بیان این مطلب که شیلات تنها به افزایش میزان تولید و پرورش آبزیان محدود نشده و باید افزایش سرانه مصرف در این حوزه نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: فرهنگ سازی برای مصرف آبزیان از وظایف مهم در این حوزه است، البته اقدامات بسیار خوبی بعد از انقلاب در این حوزه انجام شده است و موفق شده ایم با تولید بیش از 9 هزار و 263 تن انواع آبزیان (گرم آبی، سردآبی و خاویاری) طی سال گذشته، سرانه مصرف آبزیان در استان را از 100 گرم به حدود 8 کیلوگرم ارتقا دهیم که این یک موفقیت است، اما باید این مسیر را ادامه دهیم تا به سرانه متوسط مصرف آبزیان در کشور که 13 کیلوگرم است، ارتقا پیدا کنیم.

وی با اشاره به نقش مهم آبزیان در سلامت رژیم غذایی جامعه گفت: با توجه به اینکه ما استان ساحلی نیستیم، اقدامات موثری در افزایش سرانه مصرف انجام شده است و مجموعه های غذاخوری که صرفا اقدام به سرو غذاهای دریایی می کنند، مورد استقبال قرار گرفته اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با توجه به آغاز فعالیتها و سرمایه گذاریهای انجام شده در حوزه شیلات شهرستان مراغه، خواستار تسریع در بهره برداری و تسری آن به سایر شهرستانهای مستعد از نظر آبزی پروری شد.

فتحی با اشاره به تمایل پرورش دهندگان آبزیان به راه اندازی مراکز عرضه آبزیان زنده، اظهار کرد: مدیریت شیلات با همکاری امور اراضی بایستی نسبت به زمینه سازی سرمایه گذاری در این زمینه اقدام نماید.

وی ادامه داد: وجود مراکز عرضه مستقیم آبزیان زنده، می تواند کمک شایانی به تنظیم بازار که یکی دیگر از وظایف سازمان جهادکشاورزی استان است، کند و ما از راه اندازی این مراکز استقبال می کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تاکید وزیر جهادکشاورزی بر استفاده از بسترهای مناسب در حوزه شیلات گفت: رود ارس بستر بسیار مناسبی است که می توانیم برای رهاسازی بچه ماهی از آن استفاده کنیم و با اینکه ما استان ساحلی نیستیم اما در سدها می توانیم علاوه بر پرورش ماهی در قفس، از رهاسازی بچه ماهی نیز استفاده کنیم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: یکی از مواردی که در قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید و آئین نامه اجرایی قانون نظارت شرعی مورد تاکید قرار گرفته رعایت موازین شرعی در تذکیه آبزیان و فرهنگ سازی در استفاده از  آبزیان حلال گوشت است فلذا مدیریت شیلات برای تحقق این امر باید ارتباط کاری تنگاتنگی با حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید