Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

افزایش عملکرد در واحد سطح از اهداف مهم سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

عمده تمرکز اصلی سازمان در حوزه زراعت افزایش عملکرد در واحد سطح است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: عمده تمرکز اصلی سازمان در حوزه زراعت افزایش عملکرد در واحد سطح می باشد.

افزایش عملکرد در واحد سطح از اهداف مهم سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای تحقیقات بخش کشاورزی گفت: در حال حاضر با تغییرات اقلیمی پیش آمده و کاهش سطح ایجاد شده به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه برای تامین غذای موردنیاز یا کلزای مورد نیاز نمی توان به افزایش سطح زیرکشت امید بست. لذا باید به سمت افزایش عملکرد در واحد سطح حرکت نمود تا تولیدی که از گذشته با افزایش سطح صورت می گرفته را جبران نماید. طرح های مختلف تحقیقاتی جهت بالا بردن عملکرد، وجوه مختلفی از جمله نوع ماده عالی آب، خاک، به زراعی و .... را مدنظر قرار می دهند اما آنچه واقعا اهمیت دارد این است که هر کدام از سناریوهای در نظر گرفته شده عملیات زراعی متفاوتی را می طلبد تا رقم مدنظر محقق گردد. تفکیک این تفاوتها و نتیجه گیری های حاصله است که برای بهبود عملکرد کمک کننده خواهد بود. بنابراین چگونگی انجام کار باید توسط محققین تعیین شده و به کشاورزان منتقل گردد تا نتیجه ملموسی بدست آید.

وی با بیان اینکه عمده تمرکز اصلی سازمان در حوزه زراعت افزایش عملکرد در واحد سطح است، افزود: اقدامات به نژادی و به زراعی از جمله مواردی است که باعث افزایش عملکرد در واحد سطح می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه دام بعد از تدوین نظام جامع دامپروری استانداردهای لازم در زمینه پرورش دام و طیور در دسترس است اما در حوزه زراعت چنین استانداردی وجود ندارد و دستیابی به چنین استانداردی نیز در گرو تحقیقات و بررسی های علمی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: پژوهش باید تقاضامحور باشد تا بعد از رفع نواقص احتمالی به مرحله اجرایی شدن برسد. اما متاسفانه درصد بسیار زیادی از پژوهش های انجام شده در بایگانی ها مسکوت مانده است. بنابراین همکاری و ارتباط نزدیک مراکز تحقیقاتی و حوزه های اجرایی یک ضرورت به شمار می آید که نیازمند همدلی و همیاری این بخش ها ذیل ساختار وزارت جهادکشاورزی است تا مشکلی از گرهی از مشکلات بخش کشاورزی گشوده شود.

فتحی اظهار کرد: مراکز تحقیقاتی که در تدوین الگوی کشت ابلاغی موثر بوده اند باید در نحوه اجرایی نمودن آن نیز همکاری و همفکری نمایند. این امر در مورد موضوع دانش بنیان نیز صادق می باشد. اگرچه بخش کشاورزی با موضوع دانش بنیان عجین است اما با طرح ضعف بخش کشاورزی از نظر دانش بنیانی توسط مقام معظم رهبری توجه به این امر را ضروری نمود تا برای جلب شرکت های دانش بنیان به بخش کشاورزی اقداماتی صورت گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید