Iranian Agriculture News Agency

روستائی خبر داد:

افزایش بهره‌وری از آب باران در کشت دیم هدف گذاری شده است

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: افزایش بهره‌وری از آب باران در کشت دیم هدف گذاری شده است .

افزایش بهره‌وری از آب باران در کشت دیم هدف گذاری شده است

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به اینکه بهره‌وری مصرف آب باران در محصولات زراعی دیم طی سالهای گذشته بطور متوسط ۳.۲ کیلوگرم بر میلی متر بارندگی است، بیان کرد: زراعت دیم ضامن امنیت غذایی به شمار می‌رود و افزایش این شاخص به ۵.۱ کیلوگرم در سال ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است.

 مظفر روستایی در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر این موسسه افزود: خودکفایی در تولید غلات نیز از دیگر هدفگذاری‌های پژوهشگران این موسسه است که با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور جنبه عملیاتی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: طرح جهش تولید در دیم‌زارها طی سال ۱۳۹۹ با تکیه بر دانش فنی مبتنی بر پژوهش در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تدوین شد و اجرای آن در پاییز همان سال مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت.

به گفته وی با اجرای این طرح افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور با توجه به امکانات و شرایط از اهداف پروژه جهش تولید است.

وی اضافه کرد: این موسسه با تامین بذرهای پایه مورد نیاز طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور نقش اساسی در افزایش تنوع ژنتیکی ارقام کاشت در عرصه ها دارد و با تامین به موقع نهاده‌ها و مصرف دقیق و بهینه آنها، امکان افزایش بهره‌وری از عوامل تولید و پایداری آن اتفاق خواهد افتاد.

به گفته وی برای پایداری تولید و افزایش بهره‌وری آب سبز در سطح دیم‌زارهای کشور با استفاده از بذور ارقام معرفی شده این موسسه، کشاورزان باید در زمان کشت به دستورالعمل‌های فنی و اصول به‌زراعی این موسسه توجه و بر اساس آنها نسبت به کشت اقدام کنند.

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد: توجه جدی به محصولات جایگزین در برنامه‌های تحقیقاتی و تولید بذر و همچنین استراتژی تغییر تاریخ کشت محصولات بهاره از قبیل عدس، گلرنگ و نخود به پاییز جزو رویکردهای مهم این موسسه پژوهشی است.

به گفته روستایی در همین راستا هماهنگی با موسسه‌های داخلی و خارجی و دانشگاههای برای تامین بذر پایه و ژرم پلاسم مناسب و ارزیابی آنها در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین ایجاد پایلوت‌های فناوری و انتقال یافته‌های تحقیقاتی در مزارع کشاورزان در استان‌های دیم‌خیز را مورد تاکید قرار داد و افزود: همکاری با بخش اجرا در زمینه برطرف کردن موانع تولید پایدار در دیمزارها نیز ضروری است.

وی اظهار داشت: مهمترین بخش طرح جهش تولید نیز افزایش و پایداری تولید در شرایط تنش خشکی و خشکسالی است و از آنجایی که وضعیت اقلیم در سال زراعی آتی غیرقابل پیش‌بینی است، مبنا باید خشکسالی باشد تا با تولید مناسب و پایدار در دیم زارها تضمین گردد.

وی لازمه تحقق این هدفگذاری را رعایت توصیه‌های محققان این موسسه به ویژه در زمینه اصول تغذیه دانست و ادامه داد: زراعت دیم با استفاده از آب باران به دنبال تولید محصول اقتصادی و تامین امنیت غذایی و تولید غذای سالم است و نباید تصور شود که به دلیل متغیر بودن توزیع باران و تغییر اقلیم در مناطق خشک و نیمه‌خشک، تولید در شرایط دیم پایدار نیست.

روستایی ادامه داد: همانگونه که در خشکسالی‌های اخیر به ویژه شرایط اقلیمی استثنایی و تحت تنش شدید خشکسالی امکان تولید محصول قابل قبول در سال‌های زراعی گذشته به اثبات رسید، امکان تداوم تولید اقتصادی در شرایط دیم با استفاده از ارقام جدید و دستورالعمل‌های زراعی مورد توصیه این موسسه محرز است.

در این مراسم پنج نفر از پژوهشگران برتر این موسسه با حضور میهمانان محلی و استانی از جمله علی رخ‌افروز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی و آیت‌اله عبادپور مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان مورد قدردانی قرار گرفتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید