Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

اجرای الگوی کشت در ۶۰ درصد استان‌های منطقه ۳ کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و رئیس منطقه 3 وزارت جهادکشاورزی، از عملیاتی شدن ۶۰ درصد الگوی کشت در منطقه ۳ کشوری تاکنون خبر داد.

اجرای الگوی کشت در ۶۰ درصد استان‌های منطقه ۳ کشور

 به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در حاشیه نشست پیگیری اجرای الگوی کشت و کشت قراردادی در گفتگو با خبرنگاران گفت: اجرای الگوی کشت همراهی و همکاری کشاورزان را می‌طلبد و از طرفی، حمایت‌ها و مشوق‌ها در قالب منابع اعتباری برای اجرای این طرح باید به موقع صورت گیرد.

وی اذعان داشت: الگوی کشت از گذشته نیز وجود داشته، اما اکنون اصلاح الگوی کشت انجام می‌شود.

فتحی در همین حال خواست آیین‌نامه‌های مربوط به دستورالعمل‌هایی که ابلاغ می‌شود، به موقع در اختیار استان‌ها قرار گیرد تا آنها بتوانند از مزیت‌های این آیین‌نامه‌ها استفاده کنند.

وی اظهار داشت: منطقه ۳ کشوری شامل شش استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و اردبیل است که در منطقه سردسیر واقع شده‌اند و کشت‌شان زود شروع می‌شود.

فتحی درباره کشت قراردادی نیز گفت: ابلاغیه کشت قراردادی زمانی به استان‌ها ابلاغ شد که نزدیک به ۸۰ درصد کشت محصولات زراعی این مناطق انجام شده با این وجود ۲۰ درصد سطح زیر کشت قرارداد گندم آبی، رقم خوبی است.

وی تصریح کرد: با ورود جدی وزیر جهاد کشاورزی به کشت قراردادی ما نیز تمام نیروهایمان را برای انعقاد کشت قراردادی با کشاورزان بسیج کرده‌ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان این که کشاورزی قراردادی می‌تواند مساله بازار را حل کند، اظهار داشت: با توسعه کشاورزی قراردادی، کشاورزان نگرانی برای بازار بعد از تولید نخواهند داشت ضمن آن که نهاده‌های مورد نیاز و سرمایه در گردش در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی درباره حمایت‌های صورت گرفته از کشت قراردادی در منطقه ۳ کشوری گفت: برای کشت قراردادی ۵۰ درصد کودهای پتاسه و فسفاته توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین شده است.

فتحی به بیمه کشاورزی نیز اشاره و اظهار کرد: در کشت قراردادی، محصولات زراعی توسط صندوق بیمه کشاورزی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید