Iranian Agriculture News Agency

کشت قراردادی، صدور سند، اصلاح الگوی کشت و توسعه گلخانه ها اولویت های اصلی سازمان

لزوم تعویض تاج و سرشاخه کاری درختان گردو در شهرستان آذرشهر

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در دیدار با کارکنان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر به تشریح اولویت های اصلی این سازمان پرداخت.

لزوم تعویض تاج و سرشاخه کاری درختان گردو در شهرستان آذرشهر

  به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست صمیمی با کارکنان جهادکشاورزی آذرشهر ضمن قدردانی از آنها برای تلاش های بی وقفه در راستای تامین امنیت غذایی و افزایش تولید محصولات کشاورزی، گفت: کشاورزان، سازمان و وزارت جهاد کشاورزی رزمنده های جبهه جنگ اقتصادی هستند که در مسیر پیروزی در این جنگ تلاش می کنند.

وی ادامه داد: ما باید چالش ها و ظرفیت ها را در شهرستان شناسایی کرده و با استفاده از ظرفیت و برنامه ریزی صحیح، راه های برون رفت از چالش ها را پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گزارشات بر پایه کلی گویی را مانع از حل مشکلات استان دانست و ادامه داد: گزارشات دقیق بر پایه واقعیت به ما کمک می کند تا مشکلات را به درستی شناسایی کنیم و راهکاری برای حل این مشکلات بیابیم.

فتحی رعایت استفاده از ترکیب کودی مناسب را در افزایش میزان تولید، موثر دانست و اضافه کرد: برای اینکه ترکیب کودی مناسب در دسترس کشاورزان قرار گیرد باید همه کودهای مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار داده شود و توزیع یک کود خاص بدون وجود دیگر کودهای لازم برای ساخت ترکیب کودی نمی تواند تاثیر مطلوبی بر افزایش محصول تولیدی داشته باشد.

وی عملکرد مدیران و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی را بر پایه تفکر کار جهادی دانست و گفت: البته برای موثرتر بودن این تلاش ها باید آسیب شناسی درست انجام شود تا شاهد اثربخش بودن این تلاش های شبانه روزی باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اجرای قانون رفع تداخل اراضی در استان گفت: در رفع تداخل قانون گذار ظرفیت خوبی ایجاد کرده است و به کمیسیون اختیار داده است که مشکل را حل و تعیین تکلیف کند.

فتحی از برگزاری جلسه ای در هفته آینده با حضور معاون منابع طبیعی استان، معاون امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان و نماینده اداره کل ثبت اسناد و املاک استان برای حل مشکلات مربوط به رفع تداخل اراضی شهرستان خبر داد و گفت: برگزاری این جلسات مصوبه استانی و در همه شهرستانها این جلسه برگزار خواهد شد تا مشکلات رفع تداخل اراضی به صورت کامل حل شود و هر چه سریعتر بتوانیم این قانون را به صورت کامل در استان اجرایی کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: صدور سند توسط ثبت اسناد و املاک صورت می گیرد اما استفاده کننده این سند در بخش کشاورزی است و اگر کشاورز سند نداشته باشد، قادر به فعالیت اقتصادی نخواهد بود و به واسطه نداشتن سند از دریافت برخی از خدمات اجتماعی و قضائی محروم خواهد شد و همین مسائل این ضرورت را ایجاد می کند که در صدور سند فعالیت سازمان جهادکشاورزی پیشروتر از اداره کل ثبت اسناد و املاک باشد.

فتحی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص صدور سند برای کشاورزان، بیان کرد: باید کشاورزان در خصوص اهمیت صدور سند آگاه شوند و اگر سازمانهای دیگر نیز موانعی در مسیر صدور سند ایجاد کردند باید این موانع را شناسایی کرده تا از مسیرهای قانونی نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزیآذربایجان شرقی در خصوص سرشاخه کاری درختان گردو اظهار کرد: باید با بررسی های میدانی اطلاعات دقیقی از متقاضیان سرشاخه کاری جمع آوری شده و زمینه یابی و مکان یابی انجام شود تا اگر یک اکیپ برای پیوند در شهرستان مستقر می شود بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد اما باید به این مساله نیز توجه کنیم که رسالت بخش دولتی تشویق باغداران، ترغیب آنها و معرفی آخرین دستاوردها و راهکارهاست و اجرای سرشاخه کاری به صورت باغ به باغ از توانایی، منابع و فرصت بخش دولتی خارج است.

فتحی زمان بارندگی را به اندازه میزان بارندگی دارای اهمیت دانست و افزود: اگر بارندگی در زمانی باشد که گیاه به آن نیاز دارند می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر افزایش محصول داشته باشد.

وی کشت قراردادی را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم و مورد تاکید مقام عالی وزارت دانست و ادامه داد: کشت قراردادی از گندم آبی آغاز می شود و به لطف خدا در سالهای بعد به دیگر محصولات تسری خواهد یافت و علت شروع این طرح از گندم آبی این است که سطح زیر کشت آن کمتر از گندم دیم است و راحت تر می توان آن را مدیریت کرد و پشتیبانی لازم در این حوزه نیز توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی وجود دارد که نسبت به خرید تضمینی محصول اقدام کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری جلسه کشت قراردادی با حضور مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای سراسر کشور در یکشنبه هفته آتی، گفت: برگزاری این جلسه خود دارای این پیام است که وزارت جهادکشاورزی همه توان خود را برای اجرای کشاورزی قراردادی به کار می گیرد بنابراین مشکلات این حوزه باید شناسایی شده و نسبت به رفع آن اقدام کرد.

فتحی پشتیبانی بخش خصوصی را در بخش دام دارای سابقه دانست و افزود: شرکت تعاونی قبل از اجرای این طرح نیز در شهرستان آذرشهر در حوزه دام فعالیت می کرد که با دامداران قرارداد منعقد می کرد و نهاده ها را در اختیار آنها قرار می داد و محصول را نیز به صورت تضمینی خرید می کرد.

وی پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را بی نظیر توصیف کرد و گفت: ما تاثیر استفاده از بذر مناسب، تغذیه مناسب، مبارزه با علفهای هرز و بیماری در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها را به طور کامل دیدیم تاکید داشتیم که در تا زمان برداشت در کنار کشاورز باشیم تا بتوانیم بهترین عملکرد را در این حوزه داشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزیآذربایجان شرقی در خصوص آبیاری تحت فشار گفت: ده درصد از سطح زیر کشت 7 هزار و 500 هکتاری آذرشهر به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است و با توجه به قرارگرفتن این شهرستان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه،  باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام گیرد و اجرای پروژه های مشترک آبیاری می تواند هزینه های اجرای این طرح ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

فتحی اصلاح الگوی کشت را از دیگر اولویت های وزارت جهادکشاورزی دانست و گفت: الگوی کشت تدوین شده و ابلاغ گردیده است و برش شهرستان آذرشهر تغییر زیادی نداشته است و تنها سطح زیرکشت سیر کاهش یافته و گوجه فرنگی حدود 80 هکتار افزایش داشته است.

وی ادامه داد: یکی از تغییرات اساسی استان تغییر سطح زیرکشت برنج از 10هزار هکتار به 3هزار و 500هکتار است که باید برای اجرای آن راه حل مناسبی پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی توسعه گلخانه ها را از دیگر اولویت های وزارت جهادکشاورزی دانست و ادامه داد: آذرشهر با توجه فاصله کمی که از مرکز استان دارد باید در خصوص توسعه گلخانه ها عملکرد ویژه ای داشته باشد و از ظرفیتی که دارد به نحو احسن استفاده نشده است.

فتحی ادامه داد: توسعه گلخانه های یکی از پایه های اصلاح الگوی کشت است و باید موانعی که بر سر راه آن وجود دارد در بخش های مختلف از قبیل تامین آب، برطرف شود.

وی با قدردانی از دامدارن، پرورش دهندگان طیور و همکاران فعال در این حوزه گفت: آرامشی که در حال حاضر در بازار وجود دارد مدیون تلاش های این عزیزان است و در حال حاضر به تعادل بین تقاضا و عرضه و کاهش زیان پرورش دهندگان دام و طیور نزدیک می شویم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم بازدید میدان برای احصا مشکلات دامداران و پرورش دهندگان طیور، گفت: متاسفانه دامداری ها و مرغداری های کوچک نمی توانند در برابر هزینه های سرسام آور مقاومت کنند اما واحدهایی که با نگاه اقتصاد و توجه به عملکرد اقتصاد تولید می کنند می توانند به تولید خود ادامه دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید