Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

بحث تغذیه مناسب باید همانند طرح جهش تولید در دیمزارها در اراضی آبی نیز صورت گیرد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بحث تغذیه مناسب باید همانند طرح جهش تولید در دیمزارها در اراضی آبی نیز صورت گیرد.

بحث تغذیه مناسب باید همانند طرح جهش تولید در دیمزارها در اراضی آبی نیز صورت گیرد

به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، اکبرفتحی در جلسه کارگروه نظام نوین ترویج با اشاره به اولویتهای وزارت جهادکشاورزی در دولت سیزدهم گفت: کشاورزی قراردادی، اجرای الگوی کشت، تغذیه مناسب، سیستم های نوین آبیاری، صدور اسناد اراضی و رفع تداخل پلاکات ثبتی اولویت های ابلاغی وزارتخانه است که در قرارگاه های تشکیل شده مورد پیگیری قرار می گیرد. از این رو دقیق نمودن آمار در سامانه پهنه بندی باید مورد توجه بوده و کارشناسان مربوطه جهت دقت در وارد نمودن آمار کنترل شوند و در مورد الگوی کشت برش های شهرستانی و اعمال موارد مشخص شده پیگری شده و گزارشات مربوطه تهیه شود.

وی با بیان اینکه بحث تغذیه مناسب باید همانند طرح جهش تولید در دیمزارها در اراضی آبی نیز صورت گیرد ادامه داد: اگر موارد مشخص شده در برش های استانی در بخش های مختلف گیاهی و دامی و ... در یک مجموعه جمع آوری شود الگوی عمل یکساله بر مبنای آن مشخص شده و چشم اندازی در ارتباط با کشاورزی قراردادی بدست خواهد آمد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با کشت حبوبات به ویژه محصول نخود و ارجحیت کشت پاییزه یا بهاره گفت: ابتدا باید در مورد روش علمی ای که توصیه و پیگیری می شود اطمینان راسخی وجود داشته باشد سپس به توجیه آن اقدام شود.

فتحی افزود: عدم وجود علف کش اختصاصی برای محصول نخود مشکل دیگری است که کشاورزان با آن رو به رو هستند. همینطور از آنجاییکه در استفاده از کولتیواتور آموزش های لازم به کشاورزان داده نشده است عملا در موعد برداشت یا مورد استفاده قرار نمی گیرد و یا در صورت استفاده حدود 40 درصد ریزش وجود دارد.

وی برای حل مسائل و مشکلات مرتبط با کشت نخود اظهار کرد: برای حل مشکل مکانیزه نمودن برداشت و خرید ادوات دنباله بند می توان از اعتبارات بانک ملی، منابعی را به این سمت سوق داد. همینطور در مورد بازار محصول نیز با توجه به اینکه پشتیبانهای خوبی برای خرید محصول در خود استان وجود دارد باید ارتباط بین کشاورزان و پشتیبان ها برقرار شده و کشاورزی قراردادی پیش برده شود. چرا که خرید تضمینی زمانی محلی از اعراب دارد که خریداری وجود نداشته باشد و دولت در قضیه ورود کرده و اقدام به خرید نماید. در این صورت نیز هزینه های کشاورزان سر به سر بوده و سودی عاید ایشان نخواهد بود و صرفا هزینه های انجام شده جبران می شود. در همین راستا بر مبنای برش استانی و سطح زیر کشت مشخص شده علف کش مورد نیاز نیز پیش بینی شده و تهیه خواهد شد. چرا که گاهی گران بودن علف کش مطرح نیست بلکه در دسترس نبودن آن است که مشکل ایجاد می کند. از این رو مدیریت حفظ نباتات باید از طریق سم فروشی های موجود به این امر اهتمام ورزند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید