Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جلسه هماهنگی کشت قراردادی گندم درمدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند

9700 هکتارسطح زیر کشت گندم آبی در شهرستان مرند

با حضور معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند و با حضور کلیه مسئولین مراکز ودفاتر مدیریت جهاد کشاورزی اولین جلسه توجیهی کشت قراردادی گندم و ترویج آن در مدیریت جهاد کشاورزی برگزار شد.

9700 هکتارسطح زیر کشت گندم آبی در شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، علی صیادی  در  این جلسه با بیان اینکه شرکت غله و خدمات بازرگانی به‌ عنوان مجری طرح کشاورزی قراردادی گندم در استان معرفی شده است، گفت: کشت قراردادی گندم در استان به‌صورت کامل اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین نهاده‌ها در ابتدای کار و خرید محصول پس از برداشت و تهاتر قیمت نهاده‌ها از اجزای این طرح است، گفت: یارانه کاشت شامل کود، یارانه انتقال دانش و فناوری، یارانه حق بیمه و پرداخت آن توسط مجری دولتی به صندوق بیمه از مشوق‌های طرح کشاورزی قراردادی گندم است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به اینکه امسال سطح زیر کشت گندم آبی در شهرستان مرند 9700هکتار می باشد اضافه کرد: مجری غیردولتی کشاورزی قراردادی، بانک کشاورزی است و وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تامین اعتبارات لازم برای اعطای تسهیلات این طرح را برعهده دارد.

صیادی با بیان اینکه560 تن بذر گندم برای کشت گندم آبی و دیم بین کشاورزان شهرستان توزیع شده است، افزود: 344 تن بذر برای کشت گندم آبی و 216 تن بذر برای کشت گندم دیم بین کشاورزان توزیع شده است.

 صیادی در تشریح جزئیات اجرای طرح کشت قراردادی عنوان کرد: عقد قرارداد با کشاورزان از طریق بستر نرم افزاری پلتفرم طراحی شده توسط شرکت ارتباطات سیار ایران به صورت مستقیم ما بین کشاورز با اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان صورت می گیرد.

 وی در ادامه افزود: کشاورزان در مرحله اول می بایست با مراجعه به مرکز جهاد کشاورزی در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی، اطلاعات خود را در سال زراعی 1402 - 1401 ثبت کنند و با نصب برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی با استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند دارای سیستم عامل اندروید، بر اساس کد ملی و شماره همراه اول متعلق به خود از طریق نشانی GTC.ir  قابل دسترس می باشد.

صیادی با بیان اینکه خرید محصول و پرداخت به موقع وجه محصول خریداری شده به تولیدکنندگان طبق قرارداد امکان پذیر است، گفت: یکی دیگر از مزایای کشت قراردادی، پرداخت کرایه حمل گندم به کشاورزان از مزرعه تا مراکز تحویل گیری به ازای هر تن مبلغ یکصد هزار تومان و به ازی هر کیلوگرم گندم تحویلی به مراکز خرید دولتی 15000ریال به صورت تشویقی به کشاورزان پرداخت خواهد شد

 وی با اشاره به اینکه محصول گندم آبی توسط صندوق بیمه کشاورزی، بیمه می‌شود گفت: کلیه کشاورزان دارای بیمه نامه فعال و یا فاقد بیمه نامه در سالجاری به شرط ارسال قرارداد منعقده بین زارع و مجری کشاورزی قراردادی از طریق بستر الکترونیکی، به تاریخ و میزان سطوح قید شده در قرارداد، بیمه نامه با 20 درصد تخفیف جدید صادر خواهد شد و در صورت تمایل کشاورزان نسبت به انتخاب گزینه مربوط به بیمه را انتخاب، بیمه به صورت خودکار انجام و صادر می شود.

وی تاکید کرد: اگر کشاورزان توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی را عملیاتی کنند به طور حتم تنش‌های خشکسالی را به گونه‌ای خواهیم گذراند که هم کشاورزی شهرستان را به صورت اقتصادی داشته باشیم و هم بهره وری را افزایش بدهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید