Iranian Agriculture News Agency

لزوم فرهنگسازی برای حفاظت از خاکY

حفاظت از خاک نیازمند مشارکت مردم، بهره برداران و دستگاه های مربوطه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی اقدامات این سازمان را برای فرهنگ سازی و حفاظت از خاک تشریح کرد.

حفاظت از خاک نیازمند مشارکت مردم، بهره برداران و دستگاه های مربوطه است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، غذای میلیاردها انسان در سراسر جهان از خاک بدست می آید خاک سرآغاز غذاست و از بین رفتن آن تهدیدی جدی است. حدود 300 سال و گاهی هم هزار سال زمان لازم است تا یک سانتیمتر خاک تشکیل شود لذا حفاظت از آن از اهمیت زیادی برخوردار است. تعداد موجودات زنده در یک قاشق خاک از تعداد انسان های روی زمین بیشتر است و همین موضوع اهمیت حفظ خاک را چند برابر می کند. اگر چالش های اصلی در حوزه خاک مدیریت شود از بحران های تخریب خاک، محیط زیست و به خطر افتادن امنیت غذایی جلوگیری می‌شود. برای اینکه خاک مرغوب و مناسب کشاورزی به راحتی از دسترس خارج نشود به مشارکت مردم ، بهره برداران و دستگاه های مربوطه نیاز است.

اکبر فتحی در این زمینه در گفتگو با خبرنگاران گفت: خاک در معرض تهدید و انواع مخاطرات قرار دارد ؛ تهدیداتی که به صورت طبیعی در خود طبیعت ایجاد می‌شود مثل فرسایش بادی، فرسایش آبی و تهدیداتی که انسان ها برای خاک ایجاد می‌کنند از جمله استفاده بی‌رویه از انواع کودها و سم‌ها، فاضلاب‌های شهری، پساب‌ کارخانجات که در مزارع و باغات رهاسازی می‌شود.

وی با اشاره به نقش خاک در تامین غذا و اینکه خاک یکی از عوامل اصلی تولید محصولات کشاورزی است افزود: ما در بخش کشاورزی درصدد هستیم که از خاک محافظت بکنیم. برای محافظت از خاک نیز باید فرهنگسازی عمومی اتفاق بیافتد و به این منظور از طریق کلاس‌های ترویجی برای کشاورزان ، اطلاع‌رسانی‌های لازم در زمینه مصرف به اندازه کود و سموم انجام می گیرد تا باعث آلودگی خاک نشوند. همچنین تمام تلاش ما از طریق مراجع قضایی و دستگاه های ذی ربط و اجرایی این است که از ورود پساب به مزارع و باغات جلوگیری کنیم تا خاک آلودگی نداشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: برای محافظت از خاک و نگهداری آن برای نسل‌های آینده، از طریق کلاس‌های ترویجی به کشاورزان توصیه می‌شود تا شخم را در جهت عمود بر شیب بزنند چرا که اگر شخم در جهت شیب باشد با کوچکترین بارندگی خاک شسته شده و از بین می‌رود. کشاورزی حفاظتی نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما است که با کمترین خاکورزی عملیات کاشت را انجام دهیم.

سرپرست مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه بیش از 95 از غذای مصرفی ما از خاک بدست می‌آید گفت: در استان ما یک میلیون و 200 هزار هکتار خاک زراعی وجود دارد که 800 هزار هکتار آن دیم و 400 هزار هکتار نیز آبی است. غذای تولید شده در استان در بستر همین خاک ها انجام می گیرد لذا ما باید با فرهنگسازی از خاک حفاظت کنیم.

قاسم جعفروند افزود: حدود 300 و گاها هزار سال طول می‌کشد تا یک سانتی‌متر خاک تشکیل شود یعنی چندین نسل باید بگذرد تا خاک دوباره خود را بازیابی کند بنابراین ما باید تلاش کنیم تا از فرسایش خاک جلوگیری شده و از خاک هایمان حفاظت کنیم.

کارشناس امور خاک مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه فرسایش یعنی نابودی و از بین رفتن خاک حاصلخیز گفت: نه تنها استان بلکه کل کشور با مشکل فرسایش خاک مواجه است.

فرناز سالکی افزود: فرسایش هم آبی و بادی است و هم عوامل انسانی باعث فرسایش خاک می شوند.

وی ادامه داد: آلوده شدن خاک با پساب کارخانه‌ها، معادن، تغییر کاربری اراضی کشاورزی با ویلاسازی، کوه‌خواری، توسعه نامتوازن شهرها در اراضی درجه یک، چرای بی‌رویه مراتع، شخم نامناسب، آتش‌زدن کاه و کلش، مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی و کود، جنگل‌زدایی، قطع درختان و حذف پوشش گیاهی خاک و ... از جمله عوامل فرسایش و تخریب خاک هستند که باید مدیریت شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید