Iranian Agriculture News Agency

در جلسه بررسی روند پیشرفت طرح جهش تولید در دیمزار شهرستان هوراند مطرح شد:

ترویج و ترغیب کشاورزان به کشت نباتات علوفه ای و تبدیل آیش زرد به آیش سبز در هوراند

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان هوراند در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان از کشاورزان خواست زمین خود را به آیش نگذارند و با تناوب محصول نسبت به تداوم کشت اقدام کنند.

ترویج و ترغیب کشاورزان به کشت نباتات علوفه ای و تبدیل آیش زرد به آیش سبز در هوراند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  سید رضا تاج الدینی در جلسه بررسی روند پیشرفت طرح جهش تولید در دیمزار شهرستان هوراند با توصیه کشاورزان برای کاشت نبات علوفه ای افزود: بایستی با همکاری و همیاری کشاورزان، میزان کشت نباتات علوفه ای در شهرستان هوراند را افزایش دهیم و  در این خصوص مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان  همکاری لازم را با کشاورزان منطقه انجام می دهد.

  وی ادامه داد: با توجه به تعداد زیاد دام سبک و سنگین در شهرستان تامین علوفه برای دام ها، همیشه یکی از نیازمندی های اصلی دامداران بوده و به همین جهت کشت نباتات علوفه ای از  اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تاج الدینی اضافه کرد : هدف اصلی از کاشت این علوفه رعایت تناوب زراعی و تامین علوفه دام است.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان هوراند گفت: معمولا در شهرستان هوراند از قدیم  کشاورزان دیم کار(گندم و جو) یک سال کاشت می کنند و یک سال زمین در آیش می باشد عده ای هم تناوب را رعایت نمی کنند و هرساله اقدام به کاشت گندم و جو می کنند.

تاج الدینی بیان کرد: اگر زمین در  آیش باشد توجیه اقتصادی ندارد و در سالی هم  که زمین در  آیش است علاوه بر فرسایش خاک توسط باران،کشاورز به عنوان چراگاه از این زمین استفاده می کند که باعث کوفتگی و تشکیل لایه سخت خواهد شد به تبع آن نفوذپذیری آب کاهش می یابد. علاوه بر آن دام در این زمین فضولات خود را دفع می کند که حاوی تخم علف هرز می باشد و کنترل علف هرز در سال های بعدی مشکل خواهد شد.

وی افزود: اگر  هم در آیش نباشد و در زمین هر ساله گندم و جو کاشته شود و  بدون تناوب باشد ، با کاهش عملکرد محصول روبرو خواهیم شد و زمینه نیز  برای بیماریها و آفات فراهم می شود.

تاج الدینی گفت: با کاشت نباتات علوفه ای مثل  خلر، ماشک علوفه ای و… در تناوب زراعی با گندم و جو، می توان بخشی از این خسارت را جبران کرد. از طرفی با توجه به اینکه نباتات علوفه دارای ارزش غذایی مناسبی هستند می تواند بخشی از علوفه دام را تامین کرد و درنهایت صرفه اقتصادی بیشتری هم برای دامدار و هم برای کشاورز به ارمغان دارد.   

وی افزود: نباتات علوفه ای، توانایی ذخیره ازت را در خاک دارند در سال های بعد زمین آماده شده، که نتیجه آن افزایش عملکرد محصول در واحد سطح است.

تاج الدینی در پایان با درخواست از کشاورزان برای کشت دانه های روغنی و نباتات علوفه‌ای و همچنین گیاهان دارویی بیان کرد: مجموعه کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آماده همکاری و ارائه نقطه نظرات فنی و تخصصی در این زمینه بوده و کشاورزان را از اول تا آخر در این زمینه یاری خواهند کرد.

وی افزود: کشاورزان برای کشت محصولات فوق الاشاره می توانند با مراجعه به مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی نسبت به دریافت بذور اصلاح شده و همچنین کود مورد نیاز با قیمت یارانه ای اقدام کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید