Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در مخزن سد خداآفرین:

رهاسازی400 هزار قطعه بچه ماهی در سد خداآفرین استان آذربایجان شرقی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خداآفرین از عملیات رهاسازی تعداد 400 هزار بچه ماهیان گرمابی با مشارکت مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خداآفرین در مخزن سد خداآفرین با حضور فرماندار، مسئولین شیلات استان و جمعی از مسوولان شهرستان خبرداد .

رهاسازی400 هزار قطعه بچه ماهی در سد خداآفرین استان آذربایجان شرقی

علی خدائی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، با بیان اینکه رهاسازی  بچه ماهی به تعداد 400 هزار قطعه بچه ماهی گرم آبی با ترکیب 10 درصد آمور، 10 درصد بیگ هد و 50 درصد فیتوفاگ و 30 درصد کپور معمولی به منظور پرورش در این مخزن رهاسازی شده که پس از دو سال، صید و به بازار عرضه می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: با اجرای این  طرح، افزون بر ایجاد فرصت شغلی برای ۱۰۰نفر، ظرفیت تولید ماهی استان هم یک هزار تن در سال افزایش می یابد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین با اشاره به این که در راستای برنامه های جهش تولید ، به زودی طرح پرورش ماهی در قفس هم در مخزن سد خداآفرین اجرایی می شود، خاطرنشان کرد: عملیات طرح پرورش ماهی در قفس با همکاری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در این سد با سرمایه بخش خصوصی آغاز خواهد شد و به همین منظور سرمایه گذاران و بهره برداران به این شرکت معرفی و اقدامات اجرایی طرح در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به مصرف سالانه ماهی در استان به میزان 7.8 کیلوگرم ازانواع ماهی اضافه کرد: افزایش تولید ماهیان گرم آبی پرورشی در مخزن سدها ، نقش مهمی در افزایش سرانه مصرف آبزیان خواهد داشت.

 وی با بیان اینکه به لحاظ وجود خشکسالیهای اخیر در منطقه استفاده بهینه از آب سدها می تواند گزینه جایگزین مناسبی در توسعه و پایداری تولید آبزیان استان باشد ادامه داد: علاوه بر تولید ماهیان در مناطق مختلف استان و افزایش دسترسی و آگاهی های عمومی ، تمایل و رغبت مردم محلی جهت مصرف ماهی نیز  افزایش خواهد یافت .

سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین‌دست سد ارس  و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر تبریز میان پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد؛ ظرفیت مخزن این سد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید