Iranian Agriculture News Agency

تشریح برنامه های هفته خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

تامین امنیت غذایی به حفظ خاک گره خورده است

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بخش اعظم غذای کشور از خاک تامین می شود بنابراین برای تامین امنیت غذایی باید به حفظ خاک توجه ویژه ای داشته باشیم.

تامین امنیت غذایی به حفظ خاک گره خورده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، شهرام شفیعی در جلسه ستاد برگزاری هفته خاک سازمان، این نعمت الهی را سرمایه ملی و بستر حیات دانست و افزود: بخش قابل توجهی از زنجیره غذایی انسان و حیوانات از خاک تامین می شود و بدون این منبع ارزشمند، حیات و رشد جوامع بشری امکان پذیر نخواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ خاک، گفت: تشکیل هر سانتی متر خاک حداقل به 300 سال زمان نیاز دارد که در برخی شرایط آب و هوایی این زمان به 10 هزار سال می رسد و همین مساله اهمیت شایان خاک را نشان می دهد.

شفیعی تامین امنیت غذایی در هر جامعه را دارای ارتباط تنگاتنگ با خاک دانست و خاطرنشان کرد: بیش از 95 درصد از غذای مردم در سراسر جهان از خاک تامین می شود بنابراین همه کشورها برای حفظ خاک که در ارتباط با تامین امنیت غذایی است، تدابیر مختلفی در نظر می گیرند.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در هفته خاک که مصادف با 12  تا 18 آذر است، برنامه های متنوعی را تدارک دیده است ادامه داد: این برنامه ها شامل برگزاری های کارگاه های مختلف آموزشی و ترویجی در خصوص اهمیت حفاظت از خاک ، برگزاری همایش روز جهانی خاک ، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع اهمیت حفظ خاک، اهدای کارت همیاری خاک، غرس نهال، حضور کارشناسان سازمان در مدارس استان جهت تبیین اهمیت خاک برای دانش آموزان،  حضور مدیران و کارشناسان سازمان در برنامه های تلویزیونی، رادیویی ، حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی، پخش برنامه ویژه از شبکه استانی برکت، وبینار سراسری هفته خاک در 14 آذرماه مصادف با 5 دسامبر (روز جهانی خاک) با حضور مقام عالی وزارت، فضاسازی محیطی، نصب بنر و تراکت، نشست خبری و تور رسانه ای برگزار خواهد کرد.

امسال سازمان جهانی فائو، شعار « خاک، سرآغاز غذا » را برای روز جهانی خاک انتخاب کرده است. علاقمندان برای شرکت در وبینار سراسری روز جهانی خاک، که روز دوشنبه 14 آذرماه، از ساعت 8:30 تا 12 با حضور مقام عالی وزارت برگزار می شود می توانند به آدرس اینترنتی http://Vc.areeo.ac.ir/ch/swidch مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید