Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان آذربایجان شرقی خبر داد:

فعالیت ۱۳ هزار زنبوردار در آذربایجان شرقی

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان آذربایجان شرقی از فعالیت ۱۳ هزار زنبوردار در این استان خبر داد.

فعالیت ۱۳ هزار زنبوردار در آذربایجان شرقی

حسن وحدتیان فر در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، در شبستر اظهار کرد: در مناطق مختلف استان عسل تهیه می‌شود که در این عرصه برخی از زنبورداران استان عسل تهیه شده خود را به کارخانجات تحویل می‌دهند و برخی دیگر نیز محصولات خود را بدون واسطه به دست مشتریان می‌رساند.

وی با بیان اینکه در سطح استان ۱۳ هزار زنبوردار حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و تفننی به فعالیت می‌پردازد که نتیجه فعالیت آنها در کارخانجات بسته بندی عسل به ۱۴ هزار تن می‌رسد ادامه داد: به تقریب پنج هزار زنبوردار به طور حرفه‌ای به زنبورداری مشغول می‌باشند که در این بین تعدادی دیگر زنبورداری را به عنوان شغل دوم خود برگزیده‌اند که برای مصارف شخصی خود عسل تولید می‌کنند و ما از آنها به عنوان زنبوردار تفننی ذکر می‌کنیم.

وحدتیان فر در خصوص فرآوری عسل ادامه داد: در بحث فراوری عسل، عسل خالص و کرم عسل یا به عبارتی عسل حرارت ندیده به چرخه تولید می‌رسد که عسل کرم برای اولین بار در شهرستان شبستر به ثبت ملی رسیده است اما ژل رویال و گرده گل اکثراً مواقع بدون بسته بندی و توسط خود زنبورداران به فروش می‌رسد و برای این امر در حال حاضر کارخانه‌ای احداث نشده است.

مدیرعامل اتحادیه زنبور داران استان اشاره کرد: در شهر دریان حدود شش کارخانه بسته بندی عسل موجود می‌باشد که عمده مشتری‌های این کارخانجات سوپرمارکتها و پخش‌های مواد غذایی می‌باشد که به استان تهران فرستاده می‌باشد.

وی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی در عرصه تعداد کندوی عسل رتبه اول کشوری، تولید عسل رتبه دوم و در فراوری و بسته بندی عسل رتبه اول کشور استانی را دارا می‌باشد.

وحدتیان فر در خصوص زنبورهای گرده افشان گفت: از نژادهای زنبورهای گرده افشان می‌توان از نژاد ایرانی، کارنیکایی، قفقازی و غیره نام برد.

وی ادامه داد: کارخانجات بسته بندی عسل در سطح استان بالغ بر ۲۵ کارخانه می‌باشد که تعدادی بصورت تخصصی به بسته بندی عسل می‌پردازند و تعدادی دیگر بصورت تلفیقی به تولید مربا، ترشی و غیره می‌پردازند.

وی ادامه داد: قول‌های مساعدی برای ارائه تسهیلات بانکی از سوی وزارتخانه برای زنبورداران در نظر گرفته شده است. این تسهیلات 2 نوع است، سرمایه در گردش و سرمایه ثابت. سرمایه ثابت برای نوسازی زنبورستان‌هاست که از نظر تجهیزات کهنه شده‌اند و سرمایه در گردش داریم. متاسفانه در 10 سال اخیر هیج تسهیلاتی برای زنبورداران در نظر گرفته نشده است و آنها شدیدا در تنگنا قرار دارند چون قیمت نهاده و تجهیزات زنبورداری به شدت بالا رفته است. حداقل 100میلیارد تومان برای تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش برای استان نیاز است.

شایان ذکر است در آذربایجان‌شرقی کشاورزی قراردادی از طریق تشکل‌های مربوطه برای تولید عسل نیز انجام می‌گیرد، بطوریکه اتحادیه استانی خرید قراردادی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید