Iranian Agriculture News Agency

قویدل در گفتگو با ایانا خبر داد:

رتبه نخست آذربایجان شرقی در کشور، در تعداد کندو و فرآوری و بسته بندی عسل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی در تعداد کندو و فرآوری و بسته بندی عسل رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

رتبه نخست آذربایجان شرقی در کشور، در تعداد کندو و فرآوری و بسته بندی عسل

صمد زمانزاد قویدل در حاشیه بازدید از کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل در شبستر در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در تولید عسل رتبه دوم کشور را دارد اعلام کرد: میزان تولید عسل در استان آذربایجان شرقی  بیش از 14 هزار تن بوده است.  

وی با بیان اینکه زنبور عسل، افزون بر تولید محصولات گوناگون و اشتغال‌زایی در صنایع مختلف، مهمترین نقش خود را در طبیعت با دخالت در عمل گرده افشانی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و احیای محیط زیست ایفا می کند بیان کرد: بررسی‌های انجام شده در کشورهای دیگر نشان می‌دهد، نقش زنبور عسل در افزایش تولیدات کشاورزی 69 تا 143 برابر تولیدات مستقیم آن است. بررسی‌های انجام گرفته در ایران مشخص کرده است که نقش زنبور عسل در افزایش ارزش محصولات کشاورزی ایران 90 برابر ارزش تولیدات مستقیم کلنی‌ها و برابر 4 درصد تولید ناخالص ملی کشور است. از طرفی با توجه به اهمیت زنبور عسل در حفظ و احیای محیط زیست، لزوم حمایت از این صنعت و آگاه کردن کشاورزان از مزایای آن در راستای بهبود میزان پذیرش و نگهداری کلنی‌های زنبورعسل در مزارع و باغ‌ها، مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نظام مندترین جامعه حیوانی، کندوی عسل است افزود: حاصل زندگی شگفت انگیز زنبور، علاوه بر عسل(شفابخشی که تاریخ انقضا ندارد! )، ژل رویال( اکسیر جوانی و طول عمر)، بره موم (قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی) و گرده گل (منبع غنی پروتئین) را نیز به انسان عرضه می‌دارد.

زمانزاد قویدل ادامه داد: با افزایش آگاهی از خواص بی نظیر این طلای مایع، اقبال مصرف کنندگان به محصولات کندو ، روز به روز افزایش می یابد.

وی بیان کرد: بره موم، از دیگر محصولات جانبی کندوهای عسل است که به عنوان ماده ضدعفونی کننده و عاملی مؤثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماری‌ها در کندو به شمار می‌آید. بره موم در محل ورود زنبوران به داخل کندو قرار دارد و به دلیل این که زنبورها پیش از ورود به کندو از روی آن عبور می کنند، نقش ضدعفونی کننده دست و پای زنبوران را در بدو ورود به کندو ایفا می کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: ژل رویال، ماده ای ژلاتینی است که زنبورهای عسل آن را برای تغذیه ملکه و بچه زنبورها می سازند. این ماده  علاوه بر مکملی غذایی، برای درمان انواع مختلفی از مشکلات جسمی و بیماریهای مزمن نیز به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه گرده گل از هر منبع حیوانی دیگری پروتئین بیشتری دارد گفت: گرده گل، اسید آمینوهای بیشتری نسبت به گوشت گوساله، تخم مرغ یا پنیر با وزن مساوی دارد. برای جمع آوری حدود یک قاشق چای خوری گرده گل، یک زنبور عسل به مدت روزانه هشت ساعت در طول یک ماه کار، زحمت می کشد. پودر گرده گل بیش از دو میلیون دانه گرده گل دارد و یک قاشق چای خوری آن حاوی بیش از دو میلیارد و نیم دانه گرده گل است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی،  کمبود دامپزشک متخصص در تشخیص آفات و بیماریهای زنبورعسل (بخش خصوصی و بخش دولتی)، نبود روشهای مبارزه و برخورد قانونی با تولیدگنندگان عسلهای تقلبی (دست ساز)، بیمه نبودن زنبورداران، اجباری نبودن استاندارد عسل و امکان سوء استفاده تولیدکنندگان عسل تقلبی و ایجاد مشکل در صادرات، عدم تشکیل ستاد گرده افشانی و در نتیجه عدم استقبال باغداران؛ زارعین و مرتعداران از زنبورداران در زمان اسکان کندوها  از جمله مشکلات زنبورداران برشمرد.

زمانزاد قویدل گفت: طی دو سال اخیر به علت شیوع بیماری واگیردار کرونا سرشماری زنبورهای عسل صورت نگرفت ولی امسال از 16 تا 28 مهرماه آغاز عملیات میدانی آمارگیری زنبورستانهای استان صورت گرفت و از تاریخ 28 مهر ماه تا 15 آبان ماه این آمار در سامانه ثبت و تأیید سرشماری با همکاری اتحادیه زنبورستانها، تعاونی های زنبورداری شهرستان ها و همچنین استفاده از ظرفیت کارشناسان پهنه، مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها و همچنین مدیریت امور طیور استان انجام می گیرد و در نهایت در 10 آذرماه با تایید ریاست محترم سازمان آمارگیری پایان می یابد.

وی افزود: براساس نتایج اولیه بدست آمده از آمارگیری سرشماری زنبورستانهای استان در سالجاری مشاهده می شود تولید عسل استان نسبت به سالهای قبل افزایش داشته است که حاصل استفاده زنبورداران از ملکه های اصلاح شده، اصلاح ساختار و نوسازی کندوهای زنبورعسل ، افزایش دانش فنی بهره برداران و بکارگیری روشهای نوین توصیه شده از طرف کارشناسان امور دام می باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به حمایت‌های صورت گرفته از سوی وزارت کشور و پیگیری‌های انجام گرفته از طرف ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تسهیلات، با توجه به ابلاغیه‌ های در دسترس سعی بر آن است تا پرداختی ‌هایی برای زنبورداران صورت بگیرد اما با توجه به فرمایش ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان این عمل باید با هماهنگی معاونت اقتصادی و برنامه ریزی سازمان و صندوق کارآفرینی صورت بگیرد که در این خصوص مذاکراتی صورت گرفته و امید بر آن است تا در روزهای آتی تأمین منابع و بودجه صورت بگیرد.

قویدل تاکید کرد: سیاست سازمان حمایت از زنبورداران می باشد و این حمایت از طریق هویت مند کردن آنها است تامین نهاده ها به قیمت مناسب و پرداخت تسهیلات و... از دیگر موارد حمایت سازمان از زنبورداران است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید