Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با خبرنگار ایانا در شبستر مطرح شد:

از نوآوری در فرآوری عسل تا خودکفایی و ارزآوی/ عسلی که رس نزند سرطان زاست

رئیس هیئت مدیره واحد نمونه فرآوری عسل کشور در شهرستان شبستر گفت: تلاش کردیم با تولید محصولی جدید از واردات آن از کشورهای اروپایی جلوگیری کنیم.

از نوآوری در فرآوری عسل تا خودکفایی و ارزآوی/ عسلی که رس نزند سرطان زاست

علیرضا کردیان داریانی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در شبستر با اشاره به اینکه عسل‌های تولیدی در کارخانه عسل دریان کندو در چارچوب استاندارد ایران بوده و 100 درصد طبیعی است افزود: ظرفیت تولید سالانه این واحد 350 الی 500 تن در سال است.

وی به تولید کِرِم عسل برای نخستین بار در کشور در این کارخانه اشاره کرد و ادامه داد: این محصول که با نام «هانی کِرِم» تولید و عرضه می شود، محصول جدیدی است که قبلا از کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شد ولی با آوردن دستگاههای مدرن خودمان شروع به تولید این محصول در ایران کردیم. برای تولید این محصول فرآوری شده از عسل از عسل رس  به عنوان استارتر استفاده می شود و پرسه تولید آن نیز 20 روزه بوده که بدون حرارت است و تمام خواص آن چه آنزیمها و چه ویتامین ها در آن باقی می ماند.

کردیان بیان کرد: در مورد «هانی کِرِم » در حال حاضر ماهیانه 5 تن تولید را شروع کردیم و در ماه‌های بعد تولید این محصول را افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در سال 90 با سرمایه گذاری 35 میلیارد تومانی خود این واحد تولید و فرآوری عسل را تاسیس کرده است افزود: در کارخانه عسل دریان کندو، عسل های تولیدی در  22 نوع بسته بندی صورت می گیرد که از جمله آنها می توان به عسل مسافرتی، عسل کودک و عسل تک نفره و... اشاره کرد. در این واحد تولیدی نیز برای 35 نفر بطور مستقیم و بیش از 100 نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده ایم. 

کردیان که در سال 84 زنبوردار نمونه کشوری انتخاب شده است ادامه می دهد: خودم زنبوردار هستم و400 کندو دارم که کفاف تولید حتی یک هفته کارخانه را هم نمی دهد و بقیه را از زنبورداران استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تهیه می شود من خود را بیشتر زنبوردار می دانم تا صاحب کارخانه زیرا شغل اصلی من زنبورداری است.

وی با بیان اینکه محصولات تولید شده در کارخانه عسل دریان کندو به آنسوی مرزها نیز روانه می شوند گفت: در حال حاضر به کشورهای عمان، عراق و کانادا صادرات داریم و بعد از کنگره جهانی عسل که ماه پیش برگزار شد با چند کشور تبادل داشتیم تا صادرات خود را گسترش دهیم. اما در این میان مشکل اساسی ما در زمینه صادرات که مانع کار ما می شود، تبادل پول است که نمی توانیم دریافت کنیم.

کردیان با اشاره به موضوع شناخت نادرست شکرک در کشور و توصیه به هموطنان در خرید عسل استاندارد ادامه داد: مشکل بازار داخلی عسل، عسل‌های تقلبی است که مردم را نگران می کند. مصرف کنندگان عزیز از عسلی که رس می زند نگران نباشند زیرا این نوع عسل خوب است. اگر رس نزند یعنی بیش از حد حرارت دیده است و ماده سمی اچ ان اف در آن زیاد می شود و به جای عسل مفید، عسل سرطان زا است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید