Iranian Agriculture News Agency

مسئول مرکز جهاد کشاورزی بخش خداجو شهرستان مراغه :

ضرورت ایجاد شهرک صنایع غذایی در بخش خداجو شهرستان مراغه

مسئول مرکز جهاد کشاورزی بخش خداجو شهرستان مراغه بر ضرورت ایجاد شهرک صنایع غذایی در بخش خداجو شهرستان مراغه تاکید کرد.

ضرورت ایجاد شهرک صنایع غذایی در بخش خداجو شهرستان مراغه

 پرویز محمدی‌ در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، با اعلام این مطلب گفت: مساحت باغ‌های این منطقه‌، 3 هزار هکتار است که از این مقدار 2 هزار و 800 هکتار آن را باغات سیب به خود اختصاص داده است که 60 تا 70 درصد این درختان بارور هستند و میانگین تولید سیب در منطقه خداجو، 20 تا 25 تن در هکتار است.

وی افزود: معمولا ۳۰ تا ۴٠درصد سیبی که برداشت می‌شود، عرضه تازه‌خور هستند و محصولاتی که حالت درجه یک دارند، به سردخانه فرستاده می‌شوند که معمولا محصولات ما علاوه بر مصرف در استان آذربایجان شرقی در سطح کشور نیز صادر می‌شوند.

محمدی از صادرات این محصولات به کشورهای عراق، هند و روسیه خبر داد‌ و در پاسخ به سوالی درباره نوع صادرات و فرآوری سیب‌های تازه‌خور بیان کرد: سیب‌‌های تازه‌خور فقط در فصل پاییز توزیع می‌شوند و برای تازه نگه داشتن محصول تا موقع فروش، در سردخانه‌های مجهز نگهداری می‌شود. در بحث باغداری افزون بر مزیت‌های حاضر مشکلاتی نیز وجود دارند که در زمره آنان می‌توان به کود و سم اشاره کرد؛ اما مهمتر از همه آن‌ها مسئله بازاریابی است که کشاورزان ما تولید انبوه انجام می‌دهند ولی در عرضه‌های گوناگون به بازار‌های کشوری دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان این که در منطقه صنایع تبدیلی بسیاری وجود ندارد گفت: این موضوع در جهت باغداری مشکل اساسی است و با این که در شهرستان، سردخانه داریم ولی تعداد کارخانه‌های تبدیلی، جواب‌گوی سیب‌های زیر درختی ما نیست. زیرا سیب‌های زیردرختی به‌صورت کنسانتره، به آبمیوه تبدیل می‌شوند‌. امیدواریم شهرک صنایع غذایی ایجاد شود تا مشکل صنایع تبدیلی نیز حل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از تولید 75 هزار تنی بخش خداجو، 30درصد تازه‌خوری شده و بقیه برای نگهداری به سردخانه ارسال می‌شود و 20 تا 30 درصد سیب زیر درختی داریم که در صورت نداشتن صنایع تبدیلی، بحث سورتینگ (بسته‌بندی) مطرح می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید