Iranian Agriculture News Agency

خیر اندیش:

ظرفیت سردخانه‌های شهرستان مراغه ۱۵۷ هزار تن است

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه گفت: ظرفیت سردخانه‌های شهرستان مراغه ۱۵۷ هزار تن می باشد.

ظرفیت سردخانه‌های شهرستان مراغه ۱۵۷ هزار تن است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، سعید خیر اندیش در جشنواره سیب مراغه ضمن بیان اینکه حدود ۶۶ درصد باغات مراغه به درختان سیب اختصاص دارد افزود: سیب کشت غالب باغی در مراغه به شمار می‌رود و حدود ۶۶ درصد از باغ‌های این شهرستان به این محصول اختصاص دارد

وی متوسط تولید سیب در هر هکتار را ۲۲ تن اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته ۳۳۰ هزار تن سیب در این شهرستان تولید شده بود اما امسال متوسط تولید در هر هکتار به دلیل بارندگی بی‌موقع و سرمای زودرس بهاره به ۱۹ تن در هر هکتار و حجم تولید به ۲۷۰ هزار تن کاهش یافت.

وی با یادآوری این موضوع که شهرستان ظرفیت محدودی در زمینه صنایع تبدیلی دارد، اضافه کرد: ایجاد شهرک صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در شهرستان باید با جدیت پیگیری شود و قبل از آن نیز حمایت از سرمایه گذاران این بخش ضروری است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه با بیان اینکه ۴۱ سردخانه در حال احداث و ۵۴ سردخانه فعال در این شهرستان وجود دارد، بیان کرد: ظرفیت فعلی سردخانه‌های شهرستان ۱۵۷ هزار تن بوده و حدود ۲۵ درصد آن خالی است.

به گفته خیراندیش مجموع ظرفیت سردخانه‌های مراغه در دو سال آینده بالای ۵۰۰ هزار تن خواهد بود؛ ضمن توجه به اینکه اکنون نیز در حالت اشباع قرار دارد.

وی گفت: بسته‌بندی و سورتینگ نیاز واقعی سیب مراغه به شمار می‌رود اما تنها یکی از سردخانه‌های شهرستان از امکانات سورتینگ و بسته‌بندی، آن هم بر اساس وزن برخوردار است.

به گفته وی به نقل از صادرکنندگان سیب مراغه، این محصول توسط تجار اصفهانی و تهرانی خریداری و پس از سورتینگ در این شهرها به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: ۲۸ واحد صنایع تبدیلی در این شهرستان فعال است که پنج واحد آن هم به صورت کارگاهی در زمینه سیب فعالیت می‌کند و شرکت شهد سهند نیز سالانه ۱۰ هزار تن از سیب زیردرختی شهرستان را برای تولید آبمیوه مصرف می‌کند که امسال به ۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت اما همه این ۲۰ هزار تن را فقط از مراغه خریداری نمی‌کند.

خیراندیش ادامه داد: هدف از برگزاری این جشنواره نیز بازاریابی و جذب سرمایه برای افزایش بهره‌وری محصول سیب مراغه و برندینگ این محصول است و در حاشیه آن از ۱۴ فعال برتر حوزه کشاورزی شهرستان نیز تجلیل می‌شود.

گفتنی است این جشنواره یک روزه در محل مدیریت جهاد کشاورزی مراغه برگزار و در حاشیه آن نیز نمایشگاه توانمندی‌های روستایی برپا شد؛ نمایشگاهی که  ۵۰ تولیدکننده، کیفیت سیب خود را به رقابت گذاشته‌اند تا تولیدکنندگان برتر شهرستان معرفی شوند.

شایان ذکر است در کنار تجلیل از باغداران و تولیدکنندگان نمونه سیب و سایر بخش‌های کشاورزی شهرستان، مسایل مختلف مربوط به سیب مراغه از جمله نبود صنایع تبدیلی، برداشت دستی توسط کارگران غیربومی، بالا بودن حجم سیب بادریز و غیره نیز در این جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد.          

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید