Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

استمرار تولید سیب با کیفیت مراغه با حداقل منابع آبی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: مراغه در حوضه دریاچه ارومیه واقع شده است بنابراین افزایش بهره وری و کاهش سیب بادریز شهرستان باید مورد توجه جدی واقع شود تا از کمترین میزان آب برای تولید بیشترین میزان سیب با کیفیت استفاده کنیم.

استمرار تولید سیب با کیفیت مراغه با حداقل منابع آبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در حاشیه جشنواره برداشت سیب مراغه و آیین افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های روستایی این شهرستان در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: جشن برداشت، از دیرباز به شکرانه نعمت های الهی بین کشاورزان برگزار می شده است و این سنت قدیمی نشان از آن دارد که ما همواره شاکر نعمت های الهی بوده ایم اما امروزه این جشن به شکلی منظم و سازمان یافته برگزار می شود تا بتوانیم از ظرفیت این جشنواره در زمینه های دیگر نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت های مراغه محدود به سیب نیست و در نمایشگاه امروز نیز در کنار سیب، محصولات دیگر این شهرستان عرضه شده است اما جشنواره سیب فرصت مناسبی است تا فرآوری این محصول و سایر اقلامی که حتی در حوزه صنعت در این شهرستان تولید می شود عرضه شده و به شرکت کنندگان معرفی شود.

فتحی مراغه را قطبی اول سیب استان دانست و افزود: اگر به طور متوسط فقط ۴۰ تن سیب از هر هکتار در سطح استان برداشت شود، حجم تولید آن در ۳۷ هزار هکتار از باغات باید به بیش از یک میلیون تن برسد و این در حالی است که در باغات شاخص مراغه عملکرد در واحد سطح بسیار بیشتر است.

وی افزود: جشنواره برداشت سیب مراغه باید یک جشنواره استانی باشد و از شهرستانهای دیگر استان نیز شرکت کنندگان به این جشنواره دعوت شوند تا بتوانیم از این ظرفیت برای توسعه مراغه استفاده کنیم و از سوی دیگر به بررسی مسایل و مشکلات باغداران مراغه در زمینه تولید سیب بپردازیم.

وی اضافه کرد: باغداران و کارشناسان جهاد کشاورزی باید عملکرد در واحد سطح را افزایش دهند و برگزاری جشنواره شکرگزاری نیز زمانی توجیه دارد که با استفاده از آب و سایر منابع به صورت منطقی، حجم مناسبی از محصول برداشت شود چرا که سیبی که در دامنه های سهند تولید می شود، کیفیتی دارد که در جای دیگر قابل برداشت نیست و حذف این محصول با هدف احیا دریاچه ارومیه نیز عقلانی و اقتصادی نیست.

فتحی با بیان اینکه امسال ۲۷۰ هزار تن سیب در مراغه تولید شده و متوسط تولید در هر هکتار ۱۹ تن است، از مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان خواست تا برای افزایش بهره‌ورری این محصول برنامه‌ریزی کرده و در جشنواره سیب سال بعد، گزارشی از استفاده بهینه منابع ارایه دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی میزان سیب بادریز امسال مراغه را بسیار بالا دانست و افزود: ۷۰ هزار تن سیب بادریز در برابر ۲۷۰ هزار تن سیب تولید شده در مراغه میزان بسیار بالایی است که کارشناسان باید عوامل آن را شناسایی کنند و این میزان را کاهش دهند.

وی ادامه داد: اگرچه به گفته باغداران مراغه‌ای امسال به دلایل مختلفی چون شرایط آب و هوایی ریزش سیب زیاد بوده است اما برای محصول سیب متوسط ریزش پنج تا ۱۰ درصدی قابل قبول است و اگر بیش از این باشد، سایر عوامل دخیل در آن از جمله کیفیت سم و کود و شیوه آبیاری نیزباید مورد بررسی قرار گیرد.

فتحی محدودیت آب را یک واقعیت دانست و اضافه کرد: طی سال زراعی گذشته ۴۰ درصد حجم آب بخش کشاورزی کاهش داشت که باید این کاهش با جایگزین کردن سامانه های نوین آبیاری جبران شود.

وی با اشاره به حمایت دولت از توسعه سامانه های نوین آبیاری، گفت: دولت منابع مالی خوبی برای استفاده از سامانه های نوین آبیاری اختصاص داده و فرصتی برای کشاورزان فراهم شده تا بتوانند کمترین آسیب را از کاهش منابع آبی متحمل شوند.

وی با تاکید بر اهمیت ضریب نفوذ دانش و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در بخش کشاورزی خصوصا باغ‌های سیب، گفت: نخستین شتاب‌دهنده بخش کشاورزی کشور روز گذشته در تبریز رونمایی شد که در بخش بازرگانی ایفای نقش خواهد کرد و در مورد سیب مراغه نیز می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد.

فتحی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی هم بخشی از مسایل سیب مراغه را حل می‌کند، افزود: سرمایه‌گذار در کشاورزی قراردادی همه هزینه‌ها را تامین و محصول را به قیمت روز خریداری می‌کند اما مشکل اصلی تجمیع اراضی برای عقد قرارداد است و در حقیقت موفقیت این شیوه که در حوزه بازرگانی نیز راهگشاست، به مشارکت باغداران نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با قدردانی از پیگیری‌های نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در خصوص تامین زمین برای احداث شهرک صنایع غذایی، بیان کرد: متاسفانه تاکنون زمین این شهرک تامین نشده است اما در کوتاه مدت می‌توان از توسعه صنایع تبدیلی حمایت کرد و این بخش را توسعه داد.

فتحی با اشاره به نقش نماینده مردم مراغه و عجب‌شیردر مجلس شورای اسلامی در اصلاح بخشنامه تشخیص کم ‌تراکم و پرتراکم مرغداریهای کشور و در نتیجه صدور مجوز برای جمع قابل توجهی از آنان، گفت: نفع اصلاح این بخشنامه به همه مرغداریهای فاقد مجوز رسید و اکنون نیز جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در قبال آن از هیچ اقدامی در جهت توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی مراغه دریغ نخواهد کرد.

وی همچنین به صدور سند کشاورزی نیز اشاره و بیان کرد: جهاد کشاورزی در گذشته به دلیل قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی در این زمینه بسیار سختگیرانه عمل می کرد اما اکنون سال ۱۳۸۵ مبنا قرار گرفته است و کشاورزان می‌توانند از این ظرفیت برای دریافت سند استفاده کنند؛ به ویژه آنکه هزینه‌ها را عمدتا ثبت اسناد کشور تامین می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید