Iranian Agriculture News Agency

ششمین جشنواره انار و انجیر در نوردوز جلفا برگزار شد

تجلیل از انارکاران و تولید کنندگان و بهره برداران انار و انجیر منطقه مرزی نوردوز شهرستان جلفا

ششمین جشنواره انار و انجیر جلفا با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و جمعی از مدیران استانی و محلی با تجلیل از انارکاران و تولید کنندگان و بهره برداران انار و انجیر در منطقه مرزی نوردوز شهرستان جلفا برگزار شد.

ششمین جشنواره انار و انجیر در نوردوز جلفا برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، فرماندار شهرستان جلفا در این جشنواره گفت: هدف ما از این جشنواره ارزش گذاری به کار روستائیان و انگیزه بخشی برای اقدامات کشاورزان عزیز است.

اسماعیل عطاپور با بیان اینکه اهداف ما این است که این کشاورزان با نهایت بهره وری محصولات خود را به بازار عرضه نمایند خطاب به مسئولین حاضر گفت: برای توسعه این مسائل نیاز است تا حوزه تحقیقات جهاد کشاورزی به این صنعت کمک کند تا کشاورزان زحمات خود را با بهترین بسته بندی و بازاریابی عرضه کنند.

وی به موقعیت برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: یکی از پیام های این جشنواره پیام جشن در نقطه صفر مرزی است با تاکید بر نیازهای باغداران گفت: تامین مالی و اعتبارات مالی یکی از مهمترین خواسته های روستائیان کشاورز است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه شهرستان جلفا نیز با اشاره به اهمیت انار و انجیر در قرآن کریم توضیح داد: خداوند متعال در قرآن وقتی از مظاهر قدرت یاد می‌کند، وقتی آنها را می شمارد در شمار آن نعمات به انار و انجیر اشاره می کند.

حجت الاسلام اسماعیل هادوی خطاب به مسئولین شهرستان جلفا گفت: اجازه بدهید این روستائیان با زبان ساده خود با مسئولین صحبت کنند و مشکلاتشان را مطرح نمایند، شما سعی کنید تسهیل گری کرده و برای حل مشکلات تولید کنندگان تلاش کنید.

امام جمعه جلفا از مدیران حاضر خواست ضمن حمایت، پرداخت غرامت خسارتهای احتمالی و پیدا کردن بازار، فرآوری محصولات تولیدی کشاورزان و... تلاش کنند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان امنیت منطقه، گفت: اینجا نقطه ای است از بهشت در خط صفر مرزی که اکنون در امنیت کامل نشسته و جشن گرفته ایم.

معصومه پاشایی به تاثیر حضور مردم تاکید کرد و گفت: حضور مردم تضمین گر امنیت و جشن امروز باعث حفظ امنیت است.

وی ادامه داد: نگاه غلط باعث شده است امکانات را به مرکز ببریم در صورتی که چقدر از این مناطق نخبه به مراکز می فرستیم؟ به دلیل اینکه زیرساخت ها در این منطقه فراهم نشده است.

پاشایی در پایان گفت: بصورت ویژه از هنگ مرزی تشکر می کنم، اینکه در کنار رزمایش جشن گرفته ایم مرهون زحمات این عزیزان است.

محمد اسکندری مدیر‌کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی  با بیان اینکه یکی از سیاستهای اساسی دولت اقتصاد و معیشت روستاها است ادامه داد: هر طرحی که دارای توجیه اقتصادی داشته باشد بدون هیچ گونه بروکراسی اداری تسهیلات در اختیار باغداران بگذاریم تا در راستای تولید قدم بردارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا در ابتدای این جشنواره گفت: برای سه هزار نفر با اعتباری 150 میلیارد تومان در این منطقه شغل ایجاد شده است و برای هر یک هکتار باغ یک نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

رضا عباسی با بیان اینکه از 1160 هکتار یکانات 400 هکتار را تحویل داده شده و قرار است بزودی افتتاح شود خبر داد: در خصوص ارزش گلخانه ای شهرستان جلفا رتبه اول را در کشور از آن خود کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا با بیان اینکه در بخش شیلات با توجه به رودخانه ارس صادرات قزل آلا و خاویار را داریم گفت‌: در 6 ماهه اول سالجاری نزدیک 36 هزار تن ترانزیت داریم.

وی با بیان اهمیت برگزاری جشنواره انار و انجیر گفت: در این منطقه 500 هکتار انار و 100 هکتار انجیر داریم و پیش بینی کرده ایم امسال 5 هزار تن انار و 1100 تن انجیر تولید شود.

سرپرست معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: یکی از ظرفیت های ویژه این منطقه حوزه کشاورزی و باغات آن است.

محسن محمدزاده به میزان صادرات محصولات منطقه اشاره کرد و گفت: صادراتی که در حوزه خشکبار، میوه جات در سال 1400 داریم، در مجموع در رتبه سوم قرار گرفته ایم که نشان از ارزش بالای اقتصادی آن است.

وی خاطرنشان کرد: 5800 نفر آمار شاغلین کشاورزی در شهرستان جلفا است.

 رئیس مرکز جهاد کشاورزی سیه رود نیز در حاشیه بازدید از باغات انار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 500 هکتار باغات انار در جلفا داریم که 410 هکتار باغات بارور بوده و از هر هکتار 14 هزار تن برداشت داریم؛ ارقام کشت شده قزل قابخ، رباب و... وجود دارد.

شهریار محمداوغلی افزود: عمدتا فرآوری رب و انار در این منطقه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه 110 هکتار باغات انجیر داریم که بطور متوسط از هر هکتار 10 تن برداشت داریم تکمیل کرد: 300 نفر باغات انجیر و 800 نفر در باغات انار مشغول به کار هستند.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی سیه رود به علت کاهش قیمت ها پرداخت و گفت: بدلیل عرضه و تولید بالا قیمت نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

وی در پایان با بیان اینکه هر فصل کلاسهای ترویجی برای باغداران داریم، افزود: انار میزان مصرف آبی زیادی ندارد اگر چه بحران آب به این منطقه نیز تاثیر گذاشته است.

باغدار "کریم عالی زاده" در روستای کردشت نیز در جمع خبرنگاران گفت: در هرس و زمان کاشت و آبیاری انار و انجیر مشکل داشته و نیاز به برگزاری کارگاه های آموزشی داریم.

وی ادامه داد: در بحث آب مشکل داریم و لازم است تدابیر لازم اتخاذ شود، وقتی می‌خواهیم کاشت کنیم مانع ایجاد می کنند در حالی که اینجا اراضی اجداد و آبادی ما است.

عالی زاده با اشاره به اینکه قیمت محصول تولیدی به صرفه نیست گفت: دولت می‌تواند برای این مشکل کارخانه ای در این منطقه ایجاد کرده و فرآوری کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید