Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در جشنواره انجیر و انار در جلفا

شهرستان جلفا رتبه اول استان آذربایجان شرقی در زمینه کشت و تولید انار و انجیر

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شهرستان جلفا با 458 هکتار باغات انار و 106 هکتار باغات انجیر رتبه اول استان از نظر سطح زیرکشت و تولید را در آذربایجان شرقی دارد.

شهرستان جلفا رتبه اول استان آذربایجان شرقی در زمینه کشت و تولید انار و انجیر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جشنواره انار و انجیر در جلفا گفت: جشنواره های برداشت محصول با هدف شناساندن محصول مورد نظر در هر منطقه برگزار می شود و سنت نیکویی است که از دیرباز در بین کشاورزان ما رایج بوده است و به نشانه قدردانی از نعمت های الهی برگزار می شود.

وی افزود: این جشنواره رویداد مبارکی است که کمک می کند تا انجیر و انار جلفا در استان و کشور شناخته شده و این منطقه به عنوان محلی مستعد برای محصولات نیمه گرمسیری معرفی شود.

فتحی برگزاری جشنواره های کشاورزی را فرصتی مناسب برای شناسایی دیگر ظرفیت های شهرستان ها دانست و ادامه داد: این جشنواره ها می تواند ظرفیت های اقتصادی، گردشگری و سایر ظرفیت های شهرستان ها را نیز به مردم معرفی کند.

وی در خصوص سطح زیرکشت انار در آذربایجان شرقی گفت: سطح زیر کشت انار در استان 685 هکتار می باشد که 630 هکتار از این باغات بارور و 55 هکتار نیز غیر بارور است.

فتحی با بیان اینکه باغات انار استان عمدتاً در سطح  شهرستان های، جلفا، خداآفرین، میانه، هوراند، ورزقان و مرند پراکنده است ادامه داد: سطح باغات انار شهرستان جلفا 458 هکتار است و قریب به 70درصد از سطح باغات و 82درصد از محصول انار تولیدی استان مربوط به این شهرستان می باشد که این شهرستان رتبه اول در استان را در تولید انار به خود اختصاص داده است،  شهرستان خداآفرین با 194 هکتار و میانه با 25 هکتار سطح زیر کشت حائز رتبه های بعدی می باشند.

وی عمده عمده ارقام انار استان را ارقام بومی، ساوه، ترش، خونین ، ملس و آق شاور دانست و افزود: میزان محصول انار تولیدی سالانه استان 6 هزار تن می باشد  که به صورت تازه خوری و یا تهیه کنسانتره و رب انار مصرف می شود.

فتحی با بیان اینکه سطح زیر کشت انجیر در استان 135 هکتار می باشد که 130 هکتار از این باغات بارور و 5 هکتار نیز غیر بارور است ادامه داد: باغات انجیر استان عمدتاً در سطح  شهرستانهای جلفا، خداآفرین، میانه، هوراند و مرند پراکنده است که سطح باغات انجیر شهرستان جلفا 106 هکتار است و قریب به 80درصد از سطح باغات و 85 درصد از محصول انجیر تولیدی استان مربوط به این شهرستان می باشد که در خصوص این محصول نیز، جلفا رتبه اول را در اختیار دارد و شهرستانهای خداآفرین و میانه با 8 هکتار سطح زیر کشت، حائز رتبه های بعدی می باشند.

وی عمده ارقام انجیر استان را بنفشه، آق بی دانه ( سفید بی دانه) ، سیاه و سفید اعلام نمود و گفت: میزان محصول تولیدی سالانه انجیر استان 1100 تن می باشد که محصول انجیر به صورت خشک، تازه خوری ، شربت انجیر،  مربا، مارمالاد ، کمپوت و پوره ، قابل مصرف می باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: برگزاری این جشنواره فرصت خوبی را برای شناسایی مشکلات کشاورزان در حوزه مختلف از قبیل صنایع تبدیلی، توزیع و متعادل سازی قیمت است که با همکاری شرکت تعاونی روستایی اجازه نخواهیم داد افزایش محصول باعث متضرر شدن کشاورزان شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید