Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جشن برداشت محصول پسته در بخش ایلخچی شهرستان اسکو

برداشت بیش از 200 تن پسته در شهرستان اسکو

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت سالانه حدود یک هزار و 400 تن محصول پسته در این استان برداشت می شود.

برداشت بیش از 200 تن پسته در شهرستان اسکو

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی،  محمدباقر بی پروا در مراسم جشن برداشت محصول پسته در بخش ایلخچی شهرستان اسکو افزود: پسته محصولی پر درآمد است که معیشت خانوارهای باغدار را تامین می کند در استان آذربایجان شرقی 2 هزار و 238 هکتار باغ پسته وجود دارد که از این تعداد یکهزار و 462 هکتار بارور است.

وی با اشاره به اینکه متوسط برداشت پسته در آذربایجان شرقی یک تن در هکتار است ادامه داد: رقم غالب در آذربایجان شرقی احمدآقایی است ولی رقم های کله قوچی، شاه پسند و ریز قزوین نیز در اوایل کشت این محصول در استان وجود داشت. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: سه دهم درصد باغات پسته کشور را استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است و در این استان از این لحاظ در رتبه چهاردهم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان اسکو شهرستانی پیشرو در کشت پسته است افزود: اصلاح الگوی کشت در این شهرستان مورد توجه قرار گرفته و تلاش می شود محصولاتی مثل بادام، عناب و پسته جایگزین بعضی محصولات سردسیری و پرآب بر شود.  

بی‌پروا با بیان اینکه پایه‌های بذری به مرور زمان به بیماریها حساس می شوند تاکید کرد: در تکنولوژی جدید توصیه می‌شود از کشت بافت و پایه‌های رویشی استفاده شود تا در برابر بیماری ها مقاوم باشد.

وی همچنین به استفاده از سایبان که تکنولوژی جدید دیگری برای کشت محصولات در باغات است اشاره کرد و گفت: استفاده از سایبان باعث می شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود و از ورود آفات و سایر تهدیدات محیطی جلوگیری شود.

بی پروا با بیان اینکه توسعه باغات در حوضه دریاچه ارومیه ممنوع است ادامه داد: توصیه می شود باغات درجه سه حدف شوند و باغات درجه دو نیز جایگزین شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو نیز در این مراسم از برداشت بیش از 200  تن پسته در باغات این شهرستان خبر داد.

رضا انوری با اشاره به اصلاح الگوی کشت در شهرستان اسکو ادامه داد: در شهرستان اسکو بیش از 600 باغ پسته وجود دارد.

انوری گفت: در شهرستان اسکو نزدیک به ۴۵۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که حدود ۱۳۰ هکتار بارور و بقیه غیربارور است. عملکرد محصول پسته نیز در هر هکتار یک تن و 400 کیلو است.

وی ادامه داد: کشاورز یعنی پایداری کشور و هر کجا کشاورز باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد کشور هم حرفی برای گفتن خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید