Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه بیش از یک هزار و 370 تن سنجد در استان

رتبه نخست آذربایجان شرقی در تولید سنجد در ایران

مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی سالانه بیش از یک هزار و 370 تن سنجد تولید می کند که علاوه بر بازارهای داخلی، به کشورهای آلمان، هلند، کانادا، آذربایجان، قزاقستان و حوزه خلیج فارس صادر می شود.

تولید سالانه بیش از یک هزار و 370 تن سنجد در استان

محمدباقر بی پروا در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، در خصوص سطح زیر کشت سنجد در باغات استان گفت: بخش اعظم باغات سنجد استان در شهرستانهای آذرشهر، شبستر، میانه، تبریز و مرند قرار دارند که 95 درصد این باغات متعلق به شهرستانهای آذرشهر، میانه، شبستر و مرند است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان آذرشهر با 141 هکتار و شهرستان میانه با 70 هکتار باغات سنجد، رتبه های اول و دوم را در این زمینه به خود اختصاص می دهند، گفت: غالب ارقام سنجد در استان از نوع رقم، بومی، حاج حسین، قزل، دره وار و عنابی است که با توجه به شرایط اقلیمی آذربایجان شرقی از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند و دارای مزیت صادراتی نیز می باشند.

بی پروا ضمن اشاره به مصرف سنجد به صورت غذایی و دارویی و کاربرد میوه و گل آن در معالجه انواع بیماری ها، گفت: سطح زیرکشت باغات سنجد آذربایجان شرقی بیش از 511 هکتار می باشد که از این میزان 457 هکتار بارور و 36 هکتار نیز غیربارور است.

وی در پایان سخنان خود متوسط عملکرد این محصول در استان را 3 تن در هکتار دانست که در باغات شاخص به 5 هکتار نیز می رسد و افزود: با توجه به نیاز آبی کمتر سنجد به میزان 3هزار و 500 مترمکعب در هکتار، این محصول در اصلاح الگوی کشت و جایگزینی با گونه های پرمصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا به صورت بهینه از منابع آبی استفاده شود.

گفتنی است آذربایجان شرقی در تولید سنجد در ایران رتبه نخست را داراست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید