Iranian Agriculture News Agency

همایش روز جهانی تخم مرغ با هدف فرهنگسازی ترویج مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر در تبریز برگزار شد

سهم ۴۰ درصدی آذربایجان شرقی در فرآوری محصول تخم مرغ در کشور

جشنواره روز جهانی تخم مرغ در سالن همایش های پتروشیمی تبریز با شرکت استان‌های تهران ،اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و البرز و تعداد دیگری از استان های کشور با تجلیل از پیشکسوتان این عرصه برگزار شد.

همایش روز جهانی تخم مرغ با هدف فرهنگسازی ترویج مصرف تخم مرغ برای زندگی بهتر در تبریز برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: ۹.۶ درصد تولیدات تخم مرغ کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود و این توانمندی استان را نشان می دهد.

اکبر فتحی ادامه داد: از هشت واحد فرآوری مرغ و تخم مرغ در کشور 3 واحد در آذربایجان‌شرقی مستقر بوده و فعالیت می‌کند که از دیگر توانمندی های این استان می باشد.

وی افزود: در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به بخش صنعت مرغداری و اتحادیه مرغ های تخمگذار در استان بخشی از آن و در واقع ۵۰ درصد ارزش سرمایه در گردش مرغداران به آنها پرداخت شده و سایر مشکلات اعلام شده پیگیری و رفع خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین از همت و تلاش مرغ داران و صنعت مرغداری و بخش مرغ های تخمگذار در رفع مشکلات اصلاح یارانه ها تقدیر کرد و افزود: شما مرغداران با تلاش هایی که انجام دادید کمترین مشکلات را در تغییر ارز ترجیحی به نیمایی داشته و در این جراحی اقتصادی کشور همکاری مناسب داشتید تا این طرح با موفقیت اجرا شود.

وی افزود: مشکلاتی در این صنعت وجود که یکی از مهمترین آنها جایگزینی ارز نیمایی به جای ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌ها است که از جمله دلایل افزایش هزینه تمام شده تولید تخم مرغ و سخت شدن رقابت با کشورهای دیگر است و این مساله را با افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی، افزایش تراکم در سطح و تولید تخم مرغ با کیفیت بالاتر و بسته بندی مطلوب‌تر و اعطای مشوق‌های صادراتی از سوی دولت می توان رفع کرد.

فتحی  گفت: این صنعت علی رغم فراز و نشیب های بسیار صنعتی وزین و اقتصادی بوده و باعث اشتغال بیشتر و به دنبال آن باعث توسعه کشور و استان شده و قسمت اعظم پروتئین مصرفی مورد نیاز مردم را تامین می کند.

ابراهیم بوسلیکی رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره گفت: حذف ارز ترجیحی و تبدیل آن به ارز نیمایی مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورد.

مصطفی هاشم زاده محتشم، مدیر عامل اتحادیه مرغ های تخم گذار آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره گفت: آذربایجان شرقی با تولید سالانه بیش از ۹۷ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ یکی از قطب‌های تولید تخم مرغ کشور است، اما تولید تخم مرغ در استان، کفاف مصرف آن را نمی دهد.

وی افزود: این موضوع به علت استفاده تخم مرغ در صنعت شیرینی و شکلات و سایر صنایع مواد غذایی در استان می باشد  بر این اساس تلاش می‌کنیم تا نیاز استان را در آذربایجان شرقی برطرف کنیم تا از استانهای مثل قزوین، البرز و زنجان تخم مرغ وارد استان نشود.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران در  این مراسم گفت: سرانه مصرف تخم مرغ در کشور از ۱۸۰ عدد به ۲۳۰ عدد برای هر نفر رسیده است.

سید فرزاد طلاکش اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ غذایی ایران به سمتی حرکت کرده که برخلاف کشورهای اروپایی و آسیای شرقی استفاده از تخم مرغ کمتر است.

وی با اشاره به فواید غذایی تخم مرغ، گفت: تخم مرغ سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است بر این اساس استفاده تخم مرغ در کشورهایی مثل اندونزی و مالزی بیش از ۲هزار عدد است.

طلاکش ادامه داد: مصرف سرانه تخم مرغ در کشورهای افریقایی نیز ۵۰ عدد است ولی متوسط جهانی ان به ۱۹۰ عدد برای هر نفر در روز می رسد که البته ما این رقم را با توجه به تناسب جمعیتی ایران مناسب نمی دانیم.

وی هدف گذاری کانون سراسری انجمن پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران و اتحادیه های مرغ های تخمگذار کشور را ۲۵۰ عدد در سال برای هر شهروند ایرانی اعلام کرد.

گفتنی است: در این مراسم از ۲۱ نفر از پیشکسوتان واحدهای مرغداری استان و همچنین از ۲۱ برگزیده مسابقه نقاشی از 1222 اثر ارسالی روز جهانی تخم مرغ که با هدف آشنایی دانش آموزان با ارزش غذایی تخم مرغ برگزار شده بود تجلیل شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید